Διάλογος με αυτοσυγκράτηση και αυτοκυριαρχία

Η συμπεριφορά μας προς τους συνομιλητές μας πρέπει να είναι συνέχεια σε κλίμα ηρεμίας και ελέγχου του εαυτού μας.

Δεν είναι ούτε πρωτόγνωρα ούτε άγνωστα σε όλους τα βασικά προαπαιτούμενα σε κάθε διάλογο επιτυχημένο – πολιτισμένο. Διάλογος δύο ή περισσοτέρων ατόμων δεν σημαίνει όλοι μαζί να ομιλούν συγχρόνως, ως ένα αλαλούμ – συγκεχυμένο σύνολο ατόμων, ούτε με υψηλό τόνο φωνής με έπαρση – υπερηφάνεια.

Για κάθε τι που εκφράζουμε, μας βαθμολογούν οι συνομιλητές μας ή τυχόν ακροατές ή πολύ περισσότερο τηλεθεατές μας.

Το θέμα που αναπτύσσουμε πρέπει να το γνωρίζουμε – κατέχουμε καλά και το λεξιλόγιό μας της έκφρασης – λόγου να είναι ανάλογο με το επίπεδο μόρφωσης των συνομιλητών και ακροατών που έχουμε μπροστά μας.

Απλή γλώσσα – λεξιλόγιο να χρησιμοποιούμε για να καταλαβαίνουν όλοι και να μας ακούσουν με καλή διάθεση ως αποδέκτες του λόγου μας.

Ο ανεβασμένος – δυνατός τόνος της φωνής δεν πείθει, ενώ ο κανονικός προσελκύει όλους τους συμμετέχοντες.

Τα επιχειρήματα – λόγια που αποδεικνύουν και πείθουν, πρέπει επίσης να είναι λίγα, απλά και όχι βαρετά με πολυλογία.

Ακόμη πρέπει να μην είναι βιαστική η ανάπτυξη των λόγων της σκέψης μας.

Η αυτοσυγκράτηση και αυτοκυριαρχία νοείται ως διάθεση ήρεμη του ψυχισμού μας την ώρα του διαλόγου και αντιλόγου ενδιάμεσα ενδεχομένως σε τέτοιο κλίμα η σκέψη μας παρουσιάζεται στους άλλους με καλές εντυπώσεις.

Άλλο τόσο πείθει όμως τους συνομιλητές μας και το περιεχόμενο, ιδίως των λόγων μας. Λεκτική με λόγο διαμάχη τυχόν του ομιλούντα με άλλους συγχρόνως του ακροατηρίου,  επιφέρει σύγχυση ή αναβρασμό και μειώνει – κατεβάζει το επίπεδο του διαλόγου.

Ο διάλογος για να έχει μεγαλύτερη δυναμική, πρέπει να ενώνει απόψεις διαφορετικές ή αντίθετες και πρέπει να ακουστούν σε πολιτισμένο κλίμα – ατμόσφαιρα του περιβάλλοντος χώρου.

Τυχόν εκτροπή αυτού καταστρέφει κάθε παραγωγικό συμπέρασμα συνεννόησης όλων. Ευκαιριακά αναφέρουμε ότι η λέξη διάλογος έχει περάσει αυτούσια σε πολλές ευρωπαϊκές γλώσσες.

Ο διάλογος χρησιμοποιήθηκε στην αρχαία Ελλάδα του Σωκράτη, του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη με άριστο – πρότυπο τρόπο και αποτελεί υπόδειγμα για το σύγχρονο κόσμο.

Πέτρος Πρ. Γούλιος

Φλώρινα