ΟΙ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΟΙ ΠΟΛΥ ΣΠΑΝΙΑ ΠΕΦΤΟΥΝ ΣΕ ΠΛΑΝΗ

ΟΙ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΟΙ ΠΟΛΥ ΣΠΑΝΙΑ ΠΕΦΤΟΥΝ ΣΕ ΠΛΑΝΗ

ΚΟΜΦΟΥΚΙΟΣ

 

Ο μεγάλος φιλόσοφος του 6ου π.Χ. αιώνα της Κίνας είναι ο Κύριος εκπρόσωπος της κλασικής εποχής της απέραντης αυτής χώρας. Ο προσεκτικός άνθρωπος σε αντίθεση με τον επιπόλαιο, παρατηρεί και ελέγχει με το βλέμμα του και την σκέψη καθετί που παρουσιάζεται μπροστά του, προσπαθώντας να αντλήσει βαθύτερο νόημα- συμπέρασμα. Η πείρα-παθήματα της ζωής και η ευστροφία-εξυπνάδα του πνεύματος του εξέχουν- βρίσκονται πιο πάνω από το μέσο-μέτριο έξυπνο, όπως αναλυτικά θα καταδείξουμε με πειστικά παραδείγματα από την πράξη και την ζωή.

Κύριο χαρακτηριστικό του προσεκτικού βλέμματος είναι πάντοτε η σύνδεση παρατήρησης με την σκέψη, σε μία διαρκή επεξεργασία εσωτερική δεδομένων που «δένουν» έχουν σχέση τα αίτια- αξίες με το αιτιακό- αποτέλεσμα. Επομένως ελέγχει συστηματικά και όχι τυχαία κάθε λόγο ή κίνηση με κριτική διάθεση, για να αναλύσει και συνθέσει, σε ενιαίο σύνολο τα δρώμενα-διαδραματιζόμενα.

Αν για τους πολλούς η θέαση ή παρατηρητικότητα δεν έχει βαθύτερη αξία, για τους λίγους πιο έξυπνους είναι υλικό- πρώτη ύλη για σύνθεση και τελικό προιόν επεξεργασμένο που μπορει να δεχθεί κριτική για το ακριβές- αλάνθαστο εξαγόμενο-συμπέρασμα.

Πιο συγκεκριμένα θα γίνουμε με παράδειγμα αξιολόγησης διαφορετικού επιπέδου παρατηρητικότητας- εξυπνάδας. Σε κάθε τμήμα- τάξη Δημοτικού Σχολείου-Γυμνασίου-Λυκείου αριθμού μαθητών 20 σταθερά υπάρχει ποσοστό 5 έξυπνων- άριστων, 10 μαθητών μέτριας-μέσης επίδοσης και 5 μαθητών κατώτερης επίδοσης στα μαθήματα.

Είτε στην παράδοση είτε στην εξέταση των μαθημάτων προφορικά ή γραπτά τεστ- ασκήσεων, η εικόνα αυτή αποτυπώνεται στο ίδιο σχεδόν ποσοστό σε μόνιμη βάση συνέχεια με έλεγχο καθημερινό κάθε διδάσκοντα. Οι άριστοι μαθητές υπερέχουν έναντι των άλλων υπολοίπων στη λύση ασκήσεων μαθηματικών, φυσικής, γραμματικής , συντακτικού, ιστορίας, γεωγραφίας είτε γραπτά είτε προφορικά.

Οι επιδόσεις των καλών μαθητών τελικά έχουν άμεση σχέση με την ευφυΐα- εξυπνάδα μαζί με την παρατηρητικότητα, γι αυτό δεν έχουν εσφαλμένη γνώμη, λανθασμένη επίδοση στα μαθήματα.

Στα δικαστήρια στην εκδίκαση διαφόρων υποθέσεων οι δικαστές εξετάζουν λεπτομερώς τις αντίδικες πλευρές για να αποδώσουν το δίκαιο και να μην αχθούν σε τυχούσα εσφαλμένη απόφαση- δικαστική πλάνη, σπάνια είτε αθωώνοντας έναν ένοχο είτε ενοχοποιώντας έναν αθώο. Η πείρα και η ψυχολογία των δικαστών εκμηδενίζει την πιθανότητα πλάνης- σφάλματος και η δικαιοσύνη απονέμεται σωστά. Ελάχιστες- πολύ σπάνιες οι δικαστικές αποφάσεις έχουν χαρακτηρισθεί εκ των υστέρων ότι υπέπεσαν σε δικαστική πλάνη-σφάλμα σε παγκόσμια κλίμακα πολύπλοκων υποθέσεων εγκλημάτων ανθρωποκτονιών.

Στην καθημερινή ζωή της κοινωνίας σε συναλλαγές- δούναι και λαβείν προϊόντων, χρημάτων, εμπορευμάτων, το ποσοστό της πλάνης-σφάλματος είναι όχι σπάνιο, αλλά σχεδόν συχνό και μη προβλέψιμο πολλές φορές. Το ψέμα και η εξαπάτηση δεν μπορεί να προβλεφθεί όση πείρα και αν έχει κάποιος έμπειρος συνάνθρωπος. Δεν είναι λίγες οι φορές που εξαπατήθηκε ο καθένας μας είτε από δανεικά και αγύριστα είτε από πίστωση-βερεσέ προϊόντων ή εμπορευμάτων. Οι αναβολές και οι καθυστερήσεις οφειλών έχουν επικίνδυνο τέλος και οι περιπτώσεις είναι άπειρες στο σύνολο των παθόντων.

Στους ανθρώπινους τύπους-χαρακτήρες όσο προσεκτικοί και αν είμαστε, είναι αδύνατον να μην πέσουμε σε πλάνη- σφάλμα για την συμπεριφορά κάποιου ή κάποιων σε βάθος χρόνου. Πολλές φορές η πείρα και η εξυπνάδα είναι ικανά εφόδια για να ανταπεξέλθουμε σε δυσκολίες για να λύσουμε προβλήματα με σωστό και επιτυχή τρόπο.

Κλείνοντας το σημερινό μας δημοσίευμα, θα υπογραμμίζαμε με σιγουριά ότι στη ζωή παίζει σπουδαίο ρόλο η πείρα- παθήματα, αλλά ακόμη πιο μεγάλη σπουδαιότητα έχει η ευστροφία του πνεύματος που συνθέτει και αναλύει τα δεδομένα περιστάσεων για να αχθεί σε ασφαλές και όχι εσφαλμένο συμπέρασμα-λύση ο άνθρωπος

ΠΕΤΡΟΣ ΓΟΥΛΙΟΣ ΦΛΩΡΙΝΑ