Πέτη Πέρκα: «Ενίσχυση ιδιωτικών εταιριών, έπεται συνέχεια…»

 ΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗ Π.Ε. ΦΛΩΡΙΝΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑΣ ΤΟΜΕΑΡΧΗ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΣΥΡΙΖΑ κας ΠΕΤΗΣ ΠΕΡΚΑ

Οι αρνητικές επιπτώσεις του κορωνοϊού στην παγκόσμια και την εγχώρια οικονομία έχουν γίνει ήδη ορατές, με τις αερομεταφορές να αποτελούν έναν από τους κλάδους που έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα.

Από πλήθος άρθρων σε μερίδα του Τύπου αναφορικά με τη μείωση των εσόδων τόσο της Fraport όσο και του ΔΑΑ Ελ.Βενιζέλος, δημιουργείται η εντύπωση ότι η υφιστάμενη παγκόσμια υγειονομική κρίση «έχει ανοίξει την όρεξη» των ιδιωτικών εταιριών διαχείρισης των αεροδρομίων της χώρας για τη διεκδίκηση ενισχύσεων από το ελληνικό δημόσιο, για ένα ζήτημα για το οποίο δεν ευθύνεται το ελληνικό δημόσιο.

Ελπίζουμε η διεκδίκηση των παραχωρησιούχων να μην έχει ως αποτέλεσμα άμεσες κρατικές ενισχύσεις, αν και τελευταία, τάση της Κυβέρνησης και δη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δείχνει να είναι η ενίσχυση – επιδότηση υψηλών συμφερόντων ιδιωτών, κάνοντας την αρχή με την επιδότηση του Μορέα με 10.98εκ. ευρώ.

Η Fraport ειδικότερα ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες ρεκόρ εσόδων και κερδών για το έτος 2019. Θα περιμέναμε λοιπόν να είναι σε θέση να καλύψει τις όποιες ζημίες προκληθούν από την πανδημία του κορωνοϊού που αποτελεί μεν διεθνή κρίση, είναι όμως πρόσκαιρου χαρακτήρα. Άλλωστε εδώ και καιρό είχε ζητήσει, και η ΥΠΑ αμέσως είχε αποδεχθεί, την μείωση του ωραρίου των αερολιμένων, προκειμένου να περιοριστούν τα λειτουργικά της έξοδα.

Σε κάθε περίπτωση, βασικό επιχείρημα υπέρ των συμβάσεων παραχώρησης είναι, μεταξύ άλλων, και η ανάληψη από τον ιδιώτη ουσιαστικού μέρους του επιχειρηματικού ρίσκου. Άλλωστε, όταν τα ετήσια κέρδη ξεπερνούν κάθε προσδοκία, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια κατά δήλωση της ίδιας της Fraport, το Δημόσιο δεν απολαμβάνει κάποιου πρόσθετου εσόδου, πέρα των συμφωνηθέντων. Συνεπώς, μια σύμβαση όπου το ελληνικό δημόσιο ουσιαστικά συνδράμει στη διατήρηση της κερδοφορίας του ιδιώτη και παρεμβαίνει για να πληρώσει τις όποιες απώλειές του, είναι λεόντειος σε βάρος του δημοσίου, ενώ παράλληλα καταστρατηγείται κάθε έννοια επιχειρηματικού ρίσκου.

Γι’ αυτό και στις συγκεκριμένες έκτακτες συνθήκες, θα πρέπει να τηρηθεί αυστηρά η σύμβαση παραχώρησης και οι όποιες πιθανές διεκδικήσεις της Fraport να εξεταστούν στο πλαίσιο των ετήσιων κερδών της. Αρκεί να θυμίσουμε ότι η ανωτέρα βία καθώς και η παρατεταμένη ανωτέρα βία προβλέπεται στην εν λόγω σύμβαση που κυρώθηκε με Νόμο του κράτους το 2016, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και χρονικούς περιορισμούς (άρθρο 25.4 της Σύμβασης). Επίσης να θυμίσουμε ότι δεν ευθύνεται το Ελληνικό Δημόσιο και ο Έλληνας φορολογούμενος για την παγκόσμια εξάπλωση του κορωνοϊού που έπληξε τις αερομεταφορές. Το ζήτημα πρέπει να εξεταστεί σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο και οι αντίστοιχοι οργανισμοί, όπως ο ICAO παγκοσμίως, η EASA και το αρμόδιο όργανο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής DGMOVE στην Ευρώπη, έχουν ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό, ακόμα και με συναντήσεις μεταξύ τους, αλλά και με εκπροσώπους των αεροπορικών εταιρειών όπως η IATA.

Για τους προαναφερόμενους λόγους, είναι εξαιρετικά πρώιμο να γίνεται σήμερα συζήτηση για την ενίσχυση των ιδιωτών που υπό τη διαχείρισή τους βρίσκονται τα πιο επικερδή αεροδρόμια της χώρας. Η Κυβέρνηση οφείλει να ενισχύσει καταρχάς τους δημόσιους (κρατικούς) αερολιμένες οι οποίοι επλήγησαν επίσης από τα έκτακτα μέτρα λόγω Covid-19, όπως για παράδειγμα τον αερολιμένα του Ηρακλείου, το δεύτερο μεγαλύτερο σε κίνηση μετά της Αθήνας και τα αεροδρόμια των νησιών μας, ενόψει και της επικείμενης θερινής σεζόν.

Το Ελληνικό κράτος ως μέλος της Ε.Ε. μπορεί και οφείλει να στηρίξει τις μεταφορές εν γένει σε ένα ευρύτερο σχέδιο αρωγής τους στην Ευρώπη. Θα πρέπει όμως να ξέρει κανείς πως όσο στους χαλεπούς καιρούς μοιράζονται οι ζημίες, τόσο στους ευνοϊκούς μοιράζονται και τα κέρδη. Έτσι λοιπόν αν είναι να δοθεί «ζεστό χρήμα», τότε το ελληνικό δημόσιο θα μπορούσε να ακολουθήσει κατ’ αντιστοιχία το παράδειγμα του αμερικανικού Υπουργείου Οικονομικών για τις αεροπορικές εταιρίες, όπου για να βοηθηθούν οι τελευταίες από το κρατικό πρόγραμμα στήριξης του κλάδου, θα πρέπει να προτείνουν το πώς το δημόσιο θα διατηρήσει μερίδιο σ’ αυτές.

Η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Φλώρινας

Αναπλ. Τομεάρχης Μεταφορών

Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα