Συνέντευξη του Γιάννη Αντωνιάδη με θέμα: «Κάθετος άξονας Φλώρινα- Αμύνταιο- Πτολεμαΐδα»

Συνέντευξη με θέμα: «Κάθετος άξονας Φλώρινα- Αμύνταιο- Πτολεμαΐδα»

Kαλημέρα σας,

ευχαριστώ για την ανταπόκριση στην πρόσκληση. Το βασικό θέμα της συνέντευξης είναι η κατασκευή του κάθετου άξονα Φλώρινα, Αμύνταιο, Πτολεμαΐδα. Γνωρίζετε ότι πριν από μερικές βδομάδες είχαμε μία συνάντηση με τον υφυπουργό ενέργειας τον κύριο Θωμά και την Τρίτη είχαμε μια συνάντηση με την Εγνατία η οποία έχει αναλάβει την μελέτη του έργου,  παρουσία του κυρίου Καρυπίδη, του κυρίου Κιουρτσή που είναι προϊστάμενος της διαχειριστικής και άλλων στελεχών της διαχειριστικής της Περιφέρειας της Δυτικής Μακεδονίας, παρών ήταν ο κύριος Κωνσταντόπουλος ο πρόεδρος και ο κύριος Κουτσούκος ο Διευθύνων Σύμβουλος και βεβαίως στελέχη όπως είναι η κυρία Κουρουμπλή, και άλλα στελέχη της Εγνατίας, είναι οι προϊστάμενοι των μελετών για να δούμε τι ακριβώς γίνεται με το θέμα του δρόμου, που βρίσκεται.

Θέλω να διαβεβαιώσω καταρχάς  τους συμπολίτες μας τους Φλωρινιώτες ότι θα ριχθεί άπλετο φως στο θέμα το συγκεκριμένο. Θα ενημερώνονται κάθε μήνα για την πορεία αυτού του έργου. Είναι ένα προσωπικό στοίχημα, η κατασκευή αυτού του έργου, θα το παρακολουθώ κάθε βδομάδα και κάθε μήνα θα ενημερώνονται και οι συμπολίτες μας για το που βρίσκεται το συγκεκριμένο έργο. Για την αναγκαιότητα του έργου και για την αγωνία που υπάρχει από τους συμπολίτες μας και όλους τους θεσμικούς εκπροσώπους έχει ενημερωθεί η πολιτική ηγεσία  από τον πρωθυπουργό μέχρι και το τελευταίο στέλεχος της ΝΔ και τώρα πρέπει να ενημερώσουμε τους συμπολίτες για το που βρίσκεται αυτή τη στιγμή αυτό το έργο, τι παραλάβαμε και τι πρόκειται να κάνουμε. Η αλήθεια είναι ότι το συγκεκριμένο έργο έχει σπάσει σε 3 κομμάτια. Το ένα κομμάτι είναι Πτολεμαΐδα – Αμύνταιο, το δεύτερο είναι Ξινό-Αμμοχώρι και το τρίτο κομμάτι είναι Αμμοχώρι-Φλώρινα. Για το Αμμοχώρι-Φλώρινα και για το Πτολεμαΐδα -Αμύνταιο, δεν υπάρχει τίποτα, υπάρχουν μόνο οι τίτλοι. Για το κομμάτι Ξινό – Αμμοχώρι, συγκεκριμένα ήμασταν στην πηγή της εταιρίας μελετών που είναι η Εγνατία, υπάρχει η αναγνωριστική μελέτη και τον Μάιο έχει οριστεί ανάδοχος για την οριστική μελέτη οδοποιίας και περιβάλλοντος που είναι τα πιο βασικά κομμάτια αυτής της μελέτης σε κάποιον κύριο Ηλιού. Ο συγκεκριμένος κύριος δεν έχει κάνει τίποτα, σχεδόν τίποτα στην οριστική μελέτη, γιατί συνέπεσε με το πάγωμα που υπήρχε από πλευράς του Υπουργείου Ενέργειας και με τον κύριο Σταθάκη και οπότε δεν έχει σχεδόν τίποτα, είμαστε δηλαδή περίπου στο 25% θα έλεγα εγώ, πολύ απλόχερα, στο 25% των εργασιών που αφορούν μόνο τον άξονα Ξινό – Αμμοχώρι, 25% των εργασιών. Επίσης, λύθηκε και μία άλλη παρανόηση. Ο δρόμος αυτός και η χάραξη περνούσε από τις αποθέσεις μπορώ να πω του ορυχείου όπως υπήρχε πριν την επέκταση που έγινε με τον κύριο Σταθάκη, γιατί θέλω να είμαστε δίκαιοι, δηλαδή από πριν υπήρχε το πρόβλημα, με τον κύριο Σταθάκη. Εμείς νομίζαμε ότι το πρόβλημα υπήρξε όταν ο κύριος Σταθάκης αποφάσισε εν μία νυκτί να αυξήσει τα όρια του ορυχείου. Αυτό είτε τα αύξανε είτε δεν τα αύξανε  ήδη περνούσε στην άκρη του υφιστάμενου ορυχείου. Όφειλε ο κύριος Σταθάκης από πριν να κάνει μια τροπολογία, με την οποία θα επέτρεπε να περάσει αυτός ο δρόμος.

Πού βρισκόμαστε τώρα λοιπόν. Αυτή είναι η αλήθεια. Βρισκόμαστε στο ότι από τη μεριά του Υπουργείου Ενέργειας έχει αναλάβει ο κύριος Θωμάς, να οριστικοποιήσει την τροπολογία, θα συνεννοηθούμε για να μπει σε ένα συναφές νομοσχέδιο και να περάσει και να εγκριθεί, από τη μεριά της Εγνατίας θα καταθέσουν δύο προτάσεις. Η μία θα είναι η υφιστάμενη χάραξη, αυτή που θέλουμε εμείς και η άλλη θα είναι μια άλλη χάραξη για να εγκρίνει τελικά το Υπουργείο Ενέργειας, την χάραξη την οποία θέλουμε και η οποία περνά από τα όρια του ορυχείου. Δε δημιουργεί πρόβλημα  στο ορυχείο, θα την εγκρίνουν λοιπόν αυτοί καλώς εχόντων των πραγμάτων και θα λυθεί το θέμα. Για να υπάρχει και μία τάξη μεγέθους, μετά από πιέσεις γιατί δε δεσμεύονταν να αποφασίσουν, εάν τα πράγματα πάνε όλα καλά και να υπάρχει αυτή η ψηλή επίβλεψη γιατί εγώ υποσχέθηκα στην Εγνατία, ότι θα περνάω κάθε βδομάδα για καφέ, για να βλέπω και την εξέλιξη των εργασιών. Εάν πάνε λοιπόν καλά τα πράγματα, σε 8 μήνες θα έχουμε το τελείωμα της μελέτης. Θα έχουμε δηλαδή τα τεύχη δημοπράτησης. Στο επόμενο χρονικό διάστημα θα ξεκινήσει η διαδικασία της δημοπράτησης  και ο στόχος μας είναι, το έργο αυτό να περάσει, ως έργο γέφυρα για το 6ο ΕΣΠΑ, το λέω έτσι για να το καταλάβουν. Είμαστε τώρα στο 5ο CEF, που λήγει τέλη του 2023 (31/12/2023). Εμάς μας ενδιαφέρει ως τις 31/12/2023 να έχουμε απορροφήσει από το ήδη δημοπρατημένο έργο του κομματιού Ξινό-Αμμοχώρι, τουλάχιστον 15 εκατομμύρια, για να μπορεί να γίνει έργο γέφυρα. Η εταιρία είπε ότι οι προθεσμίες είναι εφικτές, ότι αν το κυνηγήσουμε μπορεί αυτό να γίνει και άρα ουσιαστικά το χάσιμο το οποίο θα έχουμε, υπάρχει χάσιμο αλλά δε θα είναι τόσο μεγάλο.

Αυτό το οποίο είχαμε ως στοίχημα  είναι να ξεκινήσει το έργο. Το έργο πιστεύω θα ξεκινήσει το 2022, τέλη του 2021 αρχές του 2022 και οπότε μέσα στον επόμενο ένα ή ενάμιση χρόνο να έχει απορροφήσει τα 15 εκατομμύρια για να μπορέσει να γίνει έργο γέφυρα.

Αυτή είναι όλη η αλήθεια για το συγκεκριμένο έργο, θα σας δώσω και δύο ειδήσεις ακόμα. Ήδη έχω μιλήσει με τον Πρύτανη, σας είπα ότι υπάρχουνε 4-5 έργα που για μένα είναι, έργα προτεραιότητας, έργα πνοής και ανήκουν στα δίκαια του Νομού. Έτσι τα έχω ονομάσει και έτσι είναι. Το ένα είναι ο δρόμος. Το δεύτερο είναι το Πανεπιστήμιο. Έχω μιλήσει ήδη με τον Πρύτανη και την επόμενη εβδομάδα, θα γίνει μία σύσκεψη όλων των φορέων, βασικά όλων των Αντιπρυτάνων, του Πρυτάνη και καθηγητών εδώ του Πανεπιστημίου , για να εξετάσουμε διεξοδικά τις ανάγκες των τοπικών πανεπιστημιακών Σχολών. Είτε έχουν σχέση με τα κτιριακά, είτε έχουν σχέση με τους καθηγητές, είτε έχουν σχέση με τα νέα τμήματα, θα βάλουμε τις προτεραιότητες. Δυστυχώς οι ημερομηνίες πιέζουν, δεν έχουμε τις δυνατότητες να κάνουμε όποτε θέλουμε  αυτές τις συσκέψεις, η μόνη ελεύθερη ημερομηνία που έμενε ήταν η Πέμπτη, γιατί Τετάρτη  είναι  η απελευθέρωση του Αμυνταίου και Παρασκευή της Φλώρινας και της Βεύης, οπότε θα γίνει την Πέμπτη, γιατί πρέπει να μπούνε προτεραιότητες για να δω, τι ανάγκες υπάρχουνε σε σχέση με τους καθηγητές, σε σχέση με τα κτιριακά και οτιδήποτε άλλο υπάρχει  για να αρχίσουμε να τα τρέχουμε κάτω με τα Υπουργεία, για αν γίνουν οι σχετικές επαφές και οι δικές μου και οι θεσμικές με τον Πρύτανη, τους Αντιπρυτάνεις, τους Κοσμήτορες και τους Προέδρους και όποιους άλλους χρειαστεί.

Να σας πω επίσης ότι χθες  συναντήθηκε με τον ΥΠΕάρχη των κύριο Μπογιατζίδη Παναγιώτη, συζητήσαμε όλα τα θέματα που απασχολούν τη Φλώρινα, όχι στις λεπτομέρειές τους, αυτό θα γίνει παρουσία και των υπηρεσιακών παραγόντων. Έγινε

μια πρώτη ανάγνωση θα έλεγα για τις ανάγκες του Νοσοκομείου, του Κέντρου Υγείας Αμυνταίου, του ΚΕΦΙΑΠ και ότι αφορά την υγεία και έχει σχέση με τον ΥΠΕάρχη. Τον κύριο Μπογιατζίδη τον γνωρίζω, είναι ένας εξαιρετικός κύριος και εξαιρετικός τεχνοκράτης, θα έχουμε μια εξαίρετη συνεργασία. Είναι διατεθειμένος να βοηθήσει στην επίλυση όλων των προβλημάτων και πιστεύω ότι και στον τομέα της υγείας, τις όποιες ελλείψεις υπάρχουν, θα τις καλύψουμε και θα πάμε καλά. Δεν θέλω να μπω σε άλλα θέματα. Ευελπιστώ ότι την άλλη εβδομάδα, θα δούμε πότε, θα δώσω μια συνέντευξη  εφ’ όλης της ύλης  για τα υπόλοιπα θέματα, αλλά για θέματα όπως είναι το Πανεπιστήμιο, όπως είναι ο κεντρικός άξονας, τα αγροτικά, της ενέργειας και της τηλεθέρμανση Φλώρινας, αυτά είναι θέματα μείζονος σημασίας και δεν θέλω να τα υποβαθμίσω, βάζοντας και όλα τα υπόλοιπα θέματα μέσα. Γι αυτό σήμερα ήταν κεντρικό θέμα ο άξονας, την άλλη θα είναι το Πανεπιστήμιο και θα αναφερθούμε και σε κάποια άλλα θέματα, για να υπάρξει και κάποια άλλη ενημέρωση γιατί όπως ξέρετε ότι με όλους τους Υπουργούς έχουμε επαφές και βέβαια αναγνωρίζουν και οι συμπολίτες ότι, δυστυχώς ένα θέμα δεν τελειώνω με μία επαφή σε έναν Υπουργού. Το έχω πει και για το θέμα του Πρωθυπουργού. Ο Πρωθυπουργός υπάρχει ειλικρινής διάθεση να βοηθήσει την περιοχή όλη, αλλά δεν τελειώνει εκεί το θέμα, δεν εξαντλείται. Θέλει μια συνεχή παρακολούθηση και σε επίπεδο υπουργών και σε επίπεδο τεχνοκρατών και σε επίπεδο υπαλλήλων. Πηγαίνω προσωπικά και βλέπω και τους υπαλλήλους, οι οποίοι έχουν πάρει την αυστηρή εντολή από τους υπουργούς, παρ όλα ταύτα πάω όσο είμαι στη Αθήνα, όποτε έχω κενό, πετάγομαι στα Υπουργεία για να βλέπω ποια είναι η εξέλιξη από πλευράς υπαλλήλων. Την κρίση μπορεί κάποτε να την αντιμετωπίσουμε ως ένα σημείο, διάφορα άλλα θέματα μπορεί να τα αντιμετωπίσουμε ως ένα σημείο, η γραφειοκρατία είναι ένα μεγάλο τέρας, το οποίο αν δεν το αντιμετωπίσουμε  θα μας καταπιεί όλους, είναι  το μεγαλύτερο πρόβλημα της Ελλάδας, είτε στη δημόσια διοίκηση, είτε είναι στη Δικαιοσύνη, είτε στα υπόλοιπα  Υπουργεία, που έχουν σχέση με την πραγματοποίηση έργων, η γραφειοκρατία είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα.

Και να σας πω και ένα για να κλείσουμε με αυτό, για να χαλαρώσουμε λίγο τη συνέντευξη, τι συνέβη μέσα στο Υπουργείο Ενέργειας. Έρχονται οι υπεύθυνοι του περιβάλλοντος οι οποίοι λένε το εξής αμίμητο, λένε ότι ο δρόμος ο οποίος περνάει στις άκρες του υφιστάμενου ορυχείου, που εκεί θεωρητικά δεν υπάρχει κάρβουνο, λιγνίτης, γιατί είναι αποθέσεις, μας λέει ότι δεν μπορεί να περάσει από εκεί ο δρόμος πρέπει να  βγει τελείως έξω από τα όρια και αυτά που έχουν κάνει επέκταση, γιατί αυτό είναι ένα εν δυνάμει ορυχείο και δεν πρέπει να το τεμαχίσουμε και να το καταστρέψουμε. Άρα λοιπόν, μέσα από το ορυχείο δεν μπορεί να περάσει, το Υπουργείο και η πολιτική ηγεσία έλεγε ότι ορυχεία δεν πρόκειται να λειτουργήσουν γιατί είναι ρυπογόνα, γιατί δε συμφέρουν, για το γνωστό φαινόμενο του θερμοκηπίου. Και τους ρωτάω για εξηγήστε μας, η πολιτική ηγεσία λέει ότι τα ορυχεία δεν θα λειτουργήσουν, άρα είναι ελεύθερα παραδίδονται στον κόσμο, εσείς μας λέτε ότι αυτό είναι ένα εν δυνάμει ορυχείο, το οποίο μετά από 40 χρόνια, θα εξαντληθούν οι πόροι μπορεί να ξαναχρησιμοποιηθεί, άρα δεν πρέπει να το καταστρέψουμε και εμείς πως θα πηγαινοερχόμαστε στην ενδοχώρα; Με ελικόπτερα; Βλέπετε λοιπόν τις αντιφάσεις που υπάρχουν. Ο ένας λέει αυτό, ο άλλος λέει το άλλο και τελικά δόθηκε η λύση με παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας, η οποία είπε ότι ναι θα περάσει από εκεί που θα περάσει ο δρόμος γιατί δε γίνεται διαφορετικά, αλλά σας λέω ότι αν το αφήναμε στους δύο και δεν ήμασταν εκεί παρόντες, αυτό θα μπορούσε να είχε διαιωνιστεί και 10 και 20 και 50 χρόνια εφόσον κανένας δεν θα μπορούσε  να το σκαλίσει. Σταματάω εδώ. Είμαι στη διάθεσή σας.

 

Ερωτήσεις:

Αδάμου: Επειδή αναφερθήκατε στο Πανεπιστήμιο, χθες οι φοιτητές προχώρησαν στην κατάληψη του Πανεπιστημίου, αλλά χθες μπήκανε και το βράδυ μέσα και δεν επιτρέπουν σε κανέναν να μπει, ζητώντας εστία, σίτιση και όλα τα σχετικά. Αυτά τα θέματα πέρα από τις κτιριακές υποδομές, θα συζητηθούν;

Αντωνιάδης: Εννοείται από τη στιγμή που ανήκουν στα προβλήματα και στα μεγάλα θέματα του Πανεπιστημίου, εννοείται ότι θα συζητηθούν.

Αδάμου: Υπάρχει θέμα με τις εστίες και τη σίτιση των παιδιών.

Αντωνιάδης: Θέλω να ξέρετε και το λέω στο θέμα των εστιών εγώ δεν είμαι και πολύ θερμός, στην κατασκευή. Δεν το λέω από ιδιοτέλεια , με την έννοια του ότι ως εκπρόσωπος των κατοίκων της περιοχής θέλουν να νοικιάσουν τα διαμερίσματά τους, που πρέπει να υπάρχουν και αυτά. Το λέω όμως γιατί, έχει αποδειχθεί για το κράτος δε συμφέρει να λειτουργεί εστίες Γιατί οι εστίες με την πάροδο 4-5 χρόνων, και πριν από τα δέκα γιατί οι μελέτες λένε ότι στα δέκα χρόνια χρήζουν επισκευών, όταν είναι κρατικές πριν από την πάροδο των 10 χρόνων χρήζουν επισκευών και τα χρήματα τα οποία ξοδεύει για να λειτουργούν οι δημόσιες εστίες, οι οποίες υποτίθεται ότι είναι δωρεάν για τους φοιτητές, τελικά κοστίζουν 70% περισσότερο από το αν τους πλήρωνε το νοίκι, όχι το κανονικό που κυκλοφορεί στην αγορά, αλλά ένα κανονικό ενοίκιο. Άρα λοιπόν μας συμφέρει το κράτος τους φοιτητές, οι οποίοι δικαιούνται εστία, να τους δίνει το αντιμίσθιο του ενοικίου, το επίδομα του ενοικίου και να πάνε έξω να νοικιάσουν και έτσι και κινείται η αγορά και το κράτος έχει κέρδος και οι φοιτητές είναι μια χαρά γιατί μένουν σε σπίτια, που είναι οι συνθήκες πιο ανθρώπινες από το κλουβί της εστίας. Αυτή είναι η λύση. Αυτό το ανέφερα έτσι παρεμπιπτόντως. Επί της ουσίας, βεβαίως και θα συζητηθούν όλα αυτά τα θέματα, και βεβαίως η συνάντηση που ζήτησα εγώ δεν έχει να κάνει άμεσα με τις εστίες των φοιτητών γιατί δεν με επισκέφτηκε κανείς και δε γνωρίζω σε βάθος τα αιτήματα. Έχει να κάνει με τη δέσμευση και την ανακοίνωση που είχα κάνει ότι αυτό το διάστημα, κάπου τέλη Οκτωβρίου, αρχές Νοεμβρίου θα γίνει μια ευρεία σύσκεψη για να συζητήσουμε τα  μεγάλα θέματα της παιδείας και γενικότερα εδώ της τριτοβάθμιας.

Τριανταφυλλίδης: Κύριε Αντωνιάδη διαπιστώνω 2 αντιθέσεις. Η μία είναι ανάμεσα σε αυτό που μας είπατε προηγουμένως ότι είναι ολοκληρωμένες οι μελέτες κατά το 20%, ενώ η Εγνατία οδός στην ενημέρωση που έκανε στον κύριο Κιοσέ και τον κύριο Κασαπίδη, στη σύσκεψη που έγινε στη Φλώρινα και το κείμενο που ενεχυρίασε στους επικεφαλείς των παρατάξεων στο περιφερειακό  συμβούλιο λέει το εντελώς αντίθετο, περίπου το 75% είναι ολοκληρωμένες οι μελέτες. Η δεύτερη αντίθεση είναι ότι ενώ η κεντρική κυβέρνηση έχει ως βασική επιλογή αξόνων τον δρόμο Λάρισα Κοζάνη Φλώρινα Νίκη, Δυτικά Βαλκάνια και μέχρι την βόρεια Ευρώπη, βλέπουμε το περιφερειακό συμβούλιο να έχει πάρει μία απόφαση να δεσμεύσει το σύνολο σχεδόν των χρημάτων στον άξονα 7, τη στιγμή που το έργο αυτό της Κλεισούρας, είναι ένα έργο με το λιγότερο όφελος, για την Δυτική Μακεδονία. Πώς μπορούν να συμβιβάζονται αυτά τα πράγματα;

Αντωνιάδης: Καταρχάς ως προς το πρώτο, μίλησα και ήμουν συγκεκριμένος. Ως προς την εξέλιξη της μελέτης. Είπα ότι Πτολεμαΐδα-Ξινό  δεν υπάρχει τίποτα, Αμμοχώρι -Φλώρινα, δεν υπάρχει τίποτα και πάμε τώρα στο Ξινό -Αμμοχώρι, έχει ολοκληρωθεί μόνον η αναγνωριστική μελέτη, ούτε το 5% και στις οριστικές μελέτες που οι βασικές είναι η οδοποιία και το περιβάλλον ανατέθηκαν τον Μάιο 2019 στον κύριο Ηλιού, ο οποίος όμως επειδή ήταν παγωμένο το θέμα δεν προχωρούσε, λόγω του ότι προχωρούσε από το ορυχείο και τώρα ακόμα η Εγνατία, εγώ τους έλεγα προχωρήστε, ξεκινήστε γιατί το έχουμε  λύσει με την πολιτική ηγεσία. Είπαν ότι αν δεν έρθει εγκεκριμένη τροπολογία και μπορεί να έχουν και δίκιο οι άνθρωποι, εμείς έχουμε τη δική μας αγωνία, αλλά αυτοί είναι πιο ρεαλιστές, πιο ψυχρά εξετάζουν τα πράγματα, γιατί έχουν δει πάρα πολλά , με τα ευτράπελα της γραφειοκρατίας, γιατί πήραμε την υπόσχεση από τον Υπουργό και μπορεί αύριο αν μην γίνει. Και λένε, ότι μόλις μας έρθει το χαρτί, στο οποίο λέει ότι αυτή που έχουμε επιλέξει, αυτή εγκρίνεται τελικά, τότε θα συνεχίσουμε. Άρα λοιπόν δεν υπάρχει σχεδόν τίποτα από την οριστική μελέτη, γιατί με το που ανατέθηκε έμεινε εκεί που είναι. Άρα ισχύει αυτό το οποίο σας λέω εγώ.  Μακάρι να υπήρχε αυτό το οποίο λέτε εσείς. Γι αυτό το λόγο μας είπαν,  ότι χρειάζονται άλλους 8 μήνες από τη στιγμή που θα έρθει εγκεκριμένη τροπολογία και η συγκεκριμένη χάραξη, η συγκεκριμένη πρόταση. Αυτό είναι το ένα. Για το 2ο έχω πάρει σαφή θέση και λέω, ότι η σήραγγα της Κλεισούρας είναι ένα έργο τυφλό. Όταν γίνεται ένα τέτοιο έργο μεγάλο, είναι υποχρεωμένο και δεν ξέρω κατά πόσο θα τελεσφορήσει, αν θα εγκριθεί και παρακάτω από τις αρμόδιες επιτροπές, είτε ευρωπαϊκές, είτε εθνικές, γιατί αυτό το οποίο εξετάζεις είναι η σχέση κόστους- οφέλους, δλδ κατά πόσον αυτό το έργο είναι ανταποδοτικό και κατά πόσον αυτό το έργο σε πόσο χρονικό διάστημα θα κάνει απόσβεση του κεφαλαίου. Είναι σα να λέμε να κάνουμε έναν τετράιχνο δρόμο Φλώρινα- Πρέσπες. Μα όταν η κίνηση είναι 10 ή 20 αμάξια την ημέρα μπορούμε εμείς να ξοδέψουμε 200 εκ.γι αυτόν τον δρόμο, ο οποίος πότε θα αποσβεστεί;  Μετά από 150 χρόνια; Από μόνα τους τα αποτελέσματα λένε ότι είναι απαγορευτικός. Δεν χρειάζεσαι τετράιχνο δρόμο όταν περνάνε 10 αμάξια την ημέρα. Αυτός ο δρόμος είναι ένας εσωπεριφερειακός δρόμος ,ενώνει την Πτολεμαΐδα με την Καστοριά και δεν τις ενώνει ουσιαστικά. Εκεί που βγαίνει, βγαίνει σε κάτι δρόμους. Χρειάζεται άλλα τόσα χρήματα για να ολοκληρωθεί. Θα ήταν προτιμότερο και πιο παραγωγικό  για την περιφέρεια να δώσει 10-20 εκ. στην Καστοριά σε κάποιους άλλους δρόμους που έχουν περισσότερη κίνηση και να δώσει και 10 εκ. στην Πτολεμαΐδα ή στην Κοζάνη και άλλα 10 στη Φλώρινα και να κάνεις κάποιους άλλους δρόμους, ή για το αεροδρόμιο, π.χ. στη σύνδεση του αεροδρομίου της Καστοριάς ή να βελτιώσει κάποιες εγκαταστάσεις ή να βελτιώσει τον δρόμο, όπως και της Κοζάνης και κάποια άλλα, παρά εκεί. Απλώς το πρόβλημα είναι, αυτό το οποίο διαισθάνομαι και βλέπω εγώ, ότι προφανώς είναι η μόνη έτοιμη ολοκληρωμένη μελέτη, η οποία μπορεί απευθείας και να δημοπρατηθεί. Δεν είναι το θέμα όμως αυτό. Πρέπει μέχρι τέλη του 2023 να έχει ολοκληρωθεί το έργο. Αυτό είναι το πρόβλημά μας. Πρέπει να έχει ολοκληρωθεί και να τα έχει απορροφήσει αυτά τα χρήματα. Δεν μπορεί και αυτό να γίνει έργο γέφυρα, γιατί τα χρήματα ουσιαστικά χάνονται. Έργο γέφυρα όταν λέμε σημαίνει, ότι μας επιτρέπουν από τα χρήματα, τα οποία έχουμε τα 70 αν απορροφήσουμε τα 20 να απορροφήσουμε τα 20, τα υπόλοιπα 50 όμως χάνονται για μας. Απλώς μας επιτρέπουν να πάρουμε τα 20 και να το συνεχίσουμε την επόμενη. Να κερδίσουμε 20 εκ. δλδ από αυτά τα 70, τα οποία 50 θα χαθούν. Πιστεύω ότι αυτός είναι ο κύριος λόγος που έχει μπει και δυστυχώς δεν έχουμε να αντιτάξουμε τίποτα, γιατί να σας πω και κάτι άλλο. Ακόμα και η μελέτη που είπα, δλδ ο δρόμος  Φλώρινα- Πισοδέρι είναι πιο παραγωγικός. Συνδέει τον δρόμο Φλώρινα- Πρέσπες, που είναι τουριστικός προορισμός και τη Φλώρινα με το χιονοδρομικό, που επίσης είναι τουριστικός προορισμός και έχει πάρα πολλή κίνηση το χειμώνα. Αλλά και αυτή η μελέτη έχει μείνει πίσω και θέλει άλλες 300.000€ για να ολοκληρωθεί και δεν ολοκληρώνεται εδώ και τόσο καιρό. Και τώρα συνεννοηθήκαμε με τον προϊστάμενο της διαχειριστικής από αυτά τα χρήματα, τα οποία έχουν έρθει, να δώσει τα 300 χιλιάρικα να ολοκληρωθεί και αυτή η μελέτη για να την έχουμε ως εναλλακτική, ως β’ προτεραιότητας να μπει και αυτός ο δρόμος, αν και όταν μπορεί να μπει.

Βούζας: Κύριε Αντωνιάδη από τη σήραγγα της Κλεισούρας δεν υπάρχει πρόβλημα για τον κάθετο άξονα, μπορεί να μην περάσει από την Ευρώπη. Αυτό κατάλαβα.

Αντωνιάδης: Καταρχάς να πούμε λίγο κάτι. Έστω ότι δεν περνάει. Εμείς δεν μπορούμε να τα πάρουμε αυτά τα χρήματα, γιατί δεν είμαστε έτοιμοι. Έχουμε έτοιμη μελέτη; Έστω ότι η μελέτη του δρόμου ήταν έτοιμη και προχωρούσαμε στη δημοπράτηση, θα ήμασταν οριακά συνεπής με την προθεσμία του έργου, ώστε να απορροφήσουμε αυτά τα 70εκ. Τώρα αν ήμασταν έτοιμοι και το δημοπρατούσαμε πιστεύω ότι, εφόσον δεν υπήρχε πρόβλημα ενστάσεως στη δημοπρασία και εφόσον δεν βγαίναμε εκτός χρονικών προθεσμιών, θα προλαβαίναμε τέλη του 2023 να τον ολοκληρώναμε τον δρόμο. Αλλά να πούμε τώρα ότι δεν γίνεται η σήραγγα και ότι εμείς προλαβαίνουμε να το δημοπρατήσουμε και να απορροφήσουμε, δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση. Αφού εμείς τώρα βάλαμε ως στοίχημα μέχρι τέλη του 2023 να απορροφήσουμε τουλάχιστον 15εκ. για να μπορέσει να γίνει έργο γέφυρα, γιατί αν δεν απορροφήσουμε τίποτα τότε δεν γίνεται έργο γέφυρα. Σου λέω ότι είναι ένα καινούργιο έργο, το οποίο θα εξετάσουμε αν είναι επιλέξιμο στο 6ο ΕΣΠΑ, γιατί μπορεί και να μην είναι επιλέξιμοι οι κάθετοι άξονες, κανένας. Δεν το ξέρουμε αυτό. Θα εξεταστεί στη σειρά μαζί με όλα τα υπόλοιπα καινούργια. Ενώ αν έχεις απορροφήσει ένα ποσοστό του έργου, τότε αναγκαστικά θα το ολοκληρώσουν. Άρα θα ήθελα να πω ότι αυτή τη στιγμή δεν είναι ανταγωνιστικό. Ανταγωνιστικό ήταν πριν από 2-3 χρόνια. Τότε έπρεπε εμείς να τρέξουμε με χίλια, κάτι το οποίο κάνω σήμερα εγώ. Και δεν το λέω για να περιαυτολογήσω. Έπρεπε να γίνει πριν από 4 χρόνια όταν ανέλαβε η νέα κυβέρνηση και να κυνηγάνε τη μελέτη του συγκεκριμένου δρόμου ο  περιφερειάρχης,ο τοπικός περιφερειάρχης και οι βουλευτές, ο δήμαρχος Φλώρινας και ο δήμαρχος Αμυνταίου και να είναι έτοιμη πριν από 2 χρόνια ή να είναι έτοιμη πριν από 1 χρόνο ή έστω και τώρα για να μπορέσει να μπει το έργο. Και εδώ να πω και κάτι τελευταίο, επειδή κατά καιρούς έχω πει ότι 4,5 χρόνια στο Ν. Φλώρινας από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν έγινε τίποτα και όχι μόνο. Γιατί όλοι έχουμε τις ευθύνες μας. Αλλά η κυβέρνηση πάντα έχει τις περισσότερες. Για το συγκεκριμένο έργο, ναι δεν έκανε τίποτα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι υπόλοιποι είναι άμοιροι ευθυνών. Γιατί πριν την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήταν η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, άρα για τον κάθετο άξονα ο ΣΥΡΙΖΑ τι έκανε; Ήρθε και ισοσκέλισε τα 4,5 χρόνια τις ευθύνες με όλους τους υπόλοιπους. Μπήκε λοιπόν στο ίδιο κάδρο ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ για το ότι δεν έκαναν τίποτα για το συγκεκριμένο έργο. Αυτό θέλω να πω. Και δεν θέλω να πω ότι, για ό,τι δεν κάναμε όλοι εμείς τα προηγούμενα 10-15 χρόνια φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ που δεν το έκανε στα 4. Αλλά πλέον και ο ΣΥΡΙΖΑ τώρα έκανε ακριβώς το ίδιο με τους υπόλοιπους. Ο λαός τον ψήφισε για κάτι καλύτερο και δυστυχώς αποδείχτηκε χειρότερος από τους άλλους, γιατί όμως μπορεί η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ να μην έκανε τίποτα γι’ αυτό το συγκεκριμένο έργο, έκανε όμως το φράγμα Τριανταφυλλιάς, το φράγμα της Παπαδιάς, τον ταμιευτήρα της Κολχικής, το φράγμα της Χειμαδίτιδας, τον δρόμο Φλώρινα- Βεύη, που γλιτώσαμε όλες εκείνες τις στροφές. Έκανε άλλα έργα πάρα πολλά, σχολεία, λύκεια, γυμνάσια, κτίρια. Στα 4,5 χρόνια δεν έχει γίνει τίποτα. Στο συγκεκριμένο έργο ας πούμε ότι ισοσκελίστηκαν οι ευθύνες. Αλλά λέω ότι οι ευθύνες είναι βαρύτατες, γιατί δεν έκανε σε κανέναν τομέα τίποτα.

Γεωργούλας: Κύριε Αντωνιάδη, ή η πρώτη ή η δεύτερη συνέντευξη που είχε παραχωρήσει ο νέος αντιπεριφερειάρχης όταν ανέλαβε πριν 5 χρόνια, είχε αναφερθεί στον κάθετο άξονα και θυμάμαι καλά, έλεγε ότι στο τέλος της θητείας θα ξεκινήσουν οι εργασίες. Εγώ απορώ όλο αυτό το διάστημα τι έκαναν αυτοί;

Αντωνιάδης: Εσείς αναφέρατε αυτήν την δήλωση και εγώ σας λέω ότι έστω ότι πάνε όλα βάσει χρονοδιαγράμματος και μετά από 8-9 μήνες όπως είπαν εκεί, άρα δηλαδή μιλάμε για Ιούλιο του 2020 να έχουμε τα τεύχη δημοπράτησης έτοιμα. Βγαίνει η δημοπράτηση, μιλάμε για ένα έργο το οποίο είναι 70εκ., είναι τεράστιο, μιλάμε για διεθνή διαγωνισμό, για ενστάσεις, για προθεσμίες. Αυτά όλα θα φάνε άλλους 6-7 μήνες, εάν δεν έχουμε πρόβλημα με ενστάσεις για να βγει κάποιος έκπτωτος και να πάμε σε επαναδημοπράτηση και όλα αυτά. Πράγμα που σημαίνει ότι έχουν πέσει έξω τουλάχιστον 2,5 χρόνια. 2,5 χρόνια εφόσον κυνηγήσουμε τώρα εμείς το έργο και λύσουμε όλα τα διαδικαστικά. Απαντώ σε αυτό που είπατε.

Γεωργούλας: Μας ερχόντουσαν διακηρύξεις, ότι αναθέτουμε αυτό και αναθέτουμε εκείνο από την Εγνατία. Τι γινόταν δεν ξέρω.

Φίλος: Το ερώτημα είναι κύριε Βουλευτά, μήπως μας πάνε λάου λάου και μας λένε στα όρια του ορυχείου και ξαφνικά τότε, δεν ξέρω σε 3-5 χρόνια, μας πούνε δεν γίνεται και θα την πατήσουμε σαν τους Ανάργυρους με το ορυχείο του Αμυνταίου;

Αντωνιάδης: Αυτός ο κίνδυνος θα ήταν ζωντανός και ορατός αν υπήρχε πολιτική να συνεχίσουμε το λιγνίτη. Τέτοια πολιτική δεν υπάρχει.

Φίλος: Την άποψη που είπατε πριν, ποιος την έβγαλε; Τι ήταν αυτοί;

Αντωνιάδης: Ήταν υπάλληλοι του περιβάλλοντος. Όπως οι μηχανικοί λένε, πως ο πιο σύντομος και ο πιο σωστός δρόμος είναι η ευθεία και δεν θέλουν να κάνουν καμία καμπύλη, έτσι και αυτοί του περιβάλλοντος λένε, ότι όταν υπάρχει μια πηγή πλούτου και ένα ορυχείο ποτέ δεν το τεμαχίζεις. Το αφήνεις όλο μαζί για να έχει την βέλτιστη απόδοση στην εξόρυξη του ορυκτού πλούτου, αν και όταν χρησιμοποιηθεί. Να πούμε και κάτι άλλο. Αν μετά από 30-40 χρόνια δεν ανακαλυφθεί νέα ενέργεια, γιατί μέχρι στιγμής ό,τι έχει ανακαλυφθεί είναι κοστοβόρο, για να καλύψει όλες τις ανάγκες του πλανήτη, η οποία να είναι συμφέρουσα, να μην είναι πανάκριβη και αν η πυρηνική δεν πάει και πολύ καλά και υπάρξουν και τίποτα ατυχήματα, αλλά μην αμφιβάλει κανείς και μην φανεί παράξενο αν μετά από 50 χρόνια ξαναγυρίσουμε π.χ στο λιγνίτη ή σε κάποιες παλιές μορφές ενέργειας. Γιατί ανάμεσα στο κρύο και ανάμεσα στο κλείσιμο του ρεύματος και σε όλα αυτά, ενδεχομένως να χρειαστεί να το χρησιμοποιήσουμε. Γιατί και το αέριο, το οποίο λέμε, εντάξει ανακαλύφθηκαν καινούργια κοιτάσματα, αλλά είναι έτσι όπως τα λένε, θα κρατήσουν όσο κρατήσουν, γιατί αυτά δεν μένουν μόνο για μας. Θα πάρει και η Ευρώπη και όλος ο κόσμος. Ενδεχομένως μπορεί να είναι μετά από 100 χρόνια δεν ξέρουμε.

Τριανταφυλλίδης: Δεν σας προβληματίζει κύριε Αντωνιάδη το γεγονός ότι υπάρχει μια συνειδητή υποβάθμιση της περιοχής της Φλώρινας και αναβάθμισης της Καστοριάς και του άξονα Κοζάνη- Καστοριά με όλα αυτά που συμβαίνουν με την καθυστέρηση της μελέτης του κάθετου, με την καθυστέρηση από το 2014 της μελέτης του δρόμου Φλώρινα- Πισοδέρι (Αντ. αυτό είναι τουλάχιστον 4 χρόνια που μένει έτσι) μια αναβάθμιση, μια βελτίωση, μια επικαιροποίηση που θα μπορούσε να έχει γίνει και από το πουθενά εμφανίζεται το τούνελ στο Περβάλι της Πρέσπας και ενώ μέχρι τον Ιούνιο του 2019 η σήραγγα της Κλεισούρας ήταν στα δεύτερα και στα τρίτα έργα επιλέξιμα, σήμερα εμφανίζεται ως πρώτο και ολοκληρωμένη μελέτη;

Aντωνιάδης: Αν υπήρχε και κάτι άλλο πέραν του τούνελ θα σας έλεγα ναι ότι μπορεί να υπάρχει κάτι πιο οργανωμένο. Αλλά σε όλες τις τοποθετήσεις του προηγούμενου περιφερειάρχη του κ. Καρυπίδη, ήταν προτεραιότητα αυτός ο δρόμος. Δεν πιστεύω ότι έπαιζε κάποιο θέατρο, γιατί όταν δημόσια δηλώνεις ότι αυτό είναι προτεραιότητα έχεις το κόστος σου, γιατί σε ακούν οι καστοριανοί, οι οποίοι σε ψηφίζουν. Άρα δεν πιστεύω ότι το έλεγε παραπλανητικά και ότι από πίσω έκανε κάτι άλλο. Το πίστευε αυτό το οποίο έλεγε, απλώς εγώ νομίζω ότι ενδεχομένως η απειρία, ενδεχομένως η γραφειοκρατία την οποία υποβάθμισαν, την περιφρόνησαν και τελικά αποδείχτηκε πιο δυνατή, τους έβγαλε έξω από το χρονοδιάγραμμα και φτάσαμε σε σημείο, χωρίς να το θέλουν και οι ίδιοι, τελικά μια επιλογή που την είχαν 3η σε προτεραιότητα, έγινε 2η και ξαφνικά 1η. Αυτό πιστεύω ότι συνέβη. Τους νίκησε η γραφειοκρατία. Γραφειοκρατία, επιπολαιότητα και ενδεχομένως και μια δόση ανικανότητας. Γιατί όταν ασχολείσαι με τα κοινά, ασχολείσαι 24 ώρες το 24ωρο, 4 χρόνια την 4ετία. Δεν φεύγεις και δεν εφησυχάζεσαι με αυτά που θα σου πουν στην Εγνατία. Εγώ τους είπα ότι δεν εφησυχάζομαι με αυτά τα οποία μου λέτε, θα έρχομαι συνεχώς εδώ. Παρόν ήταν ο κ. Κουτσούκος, του επέστησα την σοβαρότητα του συγκεκριμένου έργου, δεν είναι ένας απλός άξονας, όπως είναι όλων των υπολοίπων νομών. Για μας πλέον έχει και μια συμβολική αξία το συγκεκριμένο έργο, εξακολουθώ και το λέω τώρα που είμαι κυβερνητικός βουλευτής. Η Φλώρινα θα γίνει ευρωπαϊκή περιφέρεια και ευρωπαϊκή επαρχία όταν αποκτήσει άξονα ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Αυτή τη στιγμή ο άξονας, ο οποίος μας συνδέει οδικώς με την έδρα της περιφέρειας και με τη Θεσσαλονίκη, την πρωτεύουσα της Μακεδονίας, είναι βαλκανικών προδιαγραφών. Είναι ανάλογος με αυτόν που έχουμε προς το Μοναστήρι και προς τα Σκόπια και γενικά προς τη FYROM. Άρα είμαστε Βαλκάνια. Θα γίνουμε Ευρωπαϊκή Ένωση όταν θα έχουμε τετράιχνο άξονα. Τότε μόνο θα μπορούμε να πούμε ότι και η Φλώρινα εντάχθηκε στις ευρωπαϊκές περιφέρειες. Το λέω και τώρα που είναι κυβέρνηση και η ΝΔ και κυβερνητικός βουλευτής είμαι εγώ. Ακόμα αυτή τη στιγμή είμαστε βαλκανική συνοικία, αυτό είμαστε, αυτή είναι η αλήθεια και ευθύνες δεν έχουν μόνο οι κυβερνήσεις, κυρίως έχουν οι κυβερνήσεις, ευθύνες έχουμε και εμείς με την ανεπάρκειά μας, με την αδράνειά μας, με την παραπλάνηση, την οποία ενδεχομένως είχαμε. Όλα μαζί ένα συνονθύλευμα και ένας συνδυασμός, μας έχουν φτάσει σε αυτό το σημείο που μας έφτασαν.

Βούζας: Με αφορμή το ερώτημα για την Καστοριά, μια και μιλάμε για διέξοδο του νομού, τι γίνεται με τη σιδηροδρομική Εγνατία; Έχουμε κάτι νεότερο;

Αντωνιάδης:  Να σας πω την αλήθεια ότι το θέμα της σιδηροδρομικής Εγνατίας, το οποίο είναι εξίσου σημαντικό και ειδικά για τη Φλώρινα, η οποία είναι ήδη συνδεδεμένη, δεν έχω ασχοληθεί με το συγκεκριμένο. Ήθελα πρώτα να ασχοληθώ με το θέμα του δρόμου, να μπει σε μια σειρά να αρχίσει να δουλεύεται και θα το συζητήσουμε, αλλά εκεί τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα. Αν σκεφτείτε ότι εδώ που είναι σχετικά εύκολα, που πλέον είναι πανθομολογούμενο από όλους, ότι είναι δίκαιο , γιατί πλέον και η τελευταία πόλη και ο τελευταίος νομός έχει τετράιχνο και εμείς μείναμε από εκεί και μας το αναγνωρίζουν, έχουμε αυτά τα προβλήματα, σκεφτείτε τότε με τη σιδηροδρομική Εγνατία τι έχει να γίνει.

Γεωργούλας:  Γιάννη μην ασχοληθείς με αυτό, γιατί τι άκουσα προχθές και είναι σημαντικό. Αν γίνει το τούνελ να ξέρεις ότι θα χάσουμε και τη σιδηροδρομική Εγνατία για Πόγραδετς, διότι θα υπάρχει ήδη εύκολη διέξοδος Καστοριά και Ιεροπηγή.

Αντωνιάδης: Αν το πάνε από Αμύνταιο, μακάρι από το Αμύνταιο να πάει από Αναργύρους η γραμμή και να φύγει από εκεί. Πάλι θα είναι μέσα από τη Φλώρινα. Η Φλώρινα είναι συνδεδεμένη με το Αμύνταιο δεν έχουμε πρόβλημα. Μακάρι να είχε γίνει και αυτό. Απλώς το θέμα είναι η σιδηροδρομική σύνδεση σε αυτή τη φάση φαντάζει πολύ μακρινό έργο. Κοστίζει πολύ, η Αλβανία είναι εκτός των διαδικασιών της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και ένταξης.

Τριανταφυλλίδης: Το ένα τμήμα είναι η Φλώρινα- Κρυσταλλοπηγή και το άλλο είναι Καστοριά- Πόγραδετς.

Αντωνιάδης:  Να σας πω, ότι τώρα είπαν μόνο για το κομμάτι Ξινό. Τώρα το 2ο κομμάτι, το οποίο θα ενταχθεί άμεσα ως μελέτη , θα ενταχθεί μάλιστα στο πρόγραμμα CEF, έτσι λέγεται, είναι η μελέτη του δρόμου Πτολεμαΐδα- Ξινό για να γίνεται και η μελέτη και αυτό θα γίνει εξολοκλήρου με λεφτά της περιφέρειας από το 6ο ΕΣΠΑ. Αλλά θα είναι καινούργιο έργο, η μελέτη πιστεύω να ολοκληρωθεί μέσα στην επόμενη 2ετία, γιατί τόσο περίπου θέλει μια τέτοια μελέτη, που αυτό είναι εύκολο και υπάρχουν και οι απαλλοτριώσεις απ’ ότι λένε. Δεν το έχω δει και δεν μπορώ να πω. Θα ενταχθεί λοιπόν εκεί η μελέτη και από τέλη 2023 και μετά θα γίνει η δημοπράτηση, θα αρχίσει να υλοποιείται πιστεύω γύρω στο 2025-2026.