Πέτη Πέρκα: «Παλιότερη επιλογή Καραμανλή ο νέος Πρόεδρος του Οργανισμού Διερεύνησης Σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Ατυχημάτων»

Ο Γ. Δριτσάκος, Αντιπτέραρχος εν αποστρατεία και πρώην Διοικητής της ΥΠΑ, αναλαμβάνει νέος Πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) και αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι τελικά ‘κανείς δεν χάνεται’, όλοι οι ‘εκλεκτοί’ της κυβέρνησης αξιοποιούνται.

Η θητεία του κ. Δριτσάκου στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας έληξε λίγους μήνες πριν άδοξα, μάλλον επειδή ο ίδιος αποτελούσε επιλογή του πρώην Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών Κ. Καραμανλή και όχι του Χ. Σταϊκούρα, ο οποίος με το που ανέλαβε καθήκοντα δρομολόγησε αλλαγές στους επικεφαλής της υπηρεσίας. Παρ’ όλα αυτά, ο κ. Δριτσάκος δεν άργησε να βρει επαγγελματική ‘στέγη’, με την παραίτηση του Αθ. Μπίνη από τη θέση του Προέδρου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ να ‘ανοίγει το δρόμο’.

Σε σχέση με τη συγκεκριμένη επιλογή, είχα ήδη εκφράσει τις ενστάσεις μου πριν την ανάληψη των καθηκόντων του ως Διοικητή της ΥΠΑ, λόγω του ότι, τόσο ο ίδιος όσο και οι δύο τότε Υποδιοικητές ήταν συνταξιούχοι της Πολεμικής Αεροπορίας. Παρόλο που μια τέτοια εμπειρία είναι χρήσιμη, δεν μπορεί να είναι η μοναδική επιλογή. Είχα τονίσει πως για τη διοίκηση της ΥΠΑ απαιτείται διαφορετική θεώρηση, αφού πρόκειται για μια σύγχρονη υπηρεσία, που κοιτάει το μέλλον και την καινοτομία, που συνδυάζεται με την πολιτική των μεταφορών και δη των συνδυασμένων μεταφορών, αλλά και του management.

Κι όμως, η κυβέρνηση είχε επιλέξει τότε να ξαναστρατικοποιήσει την πολιτική αεροπορία. Και συνεχίζει στην ίδια κατεύθυνση, με την τοποθέτηση του κ. Δριτσάκου σε έναν τόσο κρίσιμο φορέα, όπως είναι ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Φαίνεται ότι για τη ΝΔ η Πολεμική Αεροπορία συστήνεται ‘δια πάσαν νόσον’.

Ή μήπως δεν υπήρχαν πολλές επιλογές για τη συγκεκριμένη θέση; Ποιοι είναι άραγε οι «προσωπικοί λόγοι» παραίτησης του Αθ. Μπίνη από τη θέση του Προέδρου του Οργανισμού; Σχετίζονται με ζητήματα ανεξαρτησίας, πόρων και μονιμότητας του προσωπικού του φορέα, τα οποία είχαμε ήδη εντοπίσει κατά τη σύστασή του ένα χρόνο πριν; Συνειδητοποίησε ίσως ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις ορθής λειτουργίας και αποτελεσματικότητας του Οργανισμού και γι’ αυτό αποφάσισε να αποχωρήσει; Θα καταθέσει άραγε Έκθεση Πεπραγμένων για να ενημερωθούμε σχετικά με τις διερευνήσεις που πραγματοποίησε κατά τη διάρκεια της θητείας του;

Πέρα από τον ΕΟΔΑΣΣΑΜ, να υπενθυμίσω ότι αρχικά η ΥΠΑ παρέμεινε ακέφαλη για μήνες, αφού δεν ολοκληρώθηκε ποτέ η τοποθέτηση του κ. Τζιόλα στη θέση του Διοικητή, λόγω ασυμβίβαστου με τη θέση που κατέχει ο ίδιος στην EASA. Τελικά η θέση καλύφθηκε από τον Γ. Σαουνάτσο, που αρχικά είχε επιλεγεί ως Υποδιοικητής, για τον οποίο όμως ακόμα παραμένει η ‘σκιά’ της σύγκρουσης συμφερόντων, χωρίς μέχρι σήμερα να έχουν δοθεί σαφείς απαντήσεις από τον αρμόδιο Υπουργό. Παράλληλα, επιβεβαιώνεται και πάλι η ‘αγάπη’ της κυβέρνησης για την Πολεμική Αεροπορία, με την επιλογή του Γ. Βαγενά για τη θέση του Υποδιοικητή με αρμοδιότητα την αεροναυτιλία, ενώ η θέση του Υποδιοικητή με αρμοδιότητα τη διαχείριση αερολιμένων και υδατοδρομίων παραμένει ακόμα κενή. Για να μην επεκταθούμε στον κ. Τσίτουρα, Διοικητή της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, ο οποίος δεν έχει αναγνωρισμένο πτυχίο.

Αυτές είναι οι επιλογές της κυβέρνησης για τους επικεφαλής της αεροναυτιλίας, σε μια περίοδο που, στον απόηχο του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών, η προσοχή όλων μας είναι στραμμένη στην ασφάλεια των μεταφορών. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ συστήνεται με αυτό τον τρόπο, εν μέσω πολλαπλών αεροπορικών συμβάντων, ατυχημάτων, αλλά και δυστυχημάτων – έχουμε θρηνήσει θύματα, όπως τους χειριστές των αεροσκαφών. Κι ενώ, με την κατάργηση των αεροπορικών αρχών, υπάρχει αντικειμενική αδυναμία εποπτείας αερολιμένων, ελικοδρομίων και υδατοδρομίων.

Θυμάμαι ένα χρόνο πριν τον κ. Καραμανλή να μας ‘κουνάει το δάχτυλο’, λέγοντας ότι είναι ντροπή να κινδυνολογούμε και να μιλάμε για έλλειψη ασφάλειας στα ελληνικά αεροδρόμια και τότε είναι που ανησυχώ περισσότερο.

Και κάτι τελευταίο..αμέσως μετά την παραίτηση Μπίνη, η κυβέρνηση έσπευσε να διευκρινίσει ότι αυτό δεν συνδέεται με τη διερεύνηση για το έγκλημα των Τεμπών, της οποίας την αρμοδιότητα έχει Αντιπρόεδρος. Αναρωτιέμαι απλά, ο κ. Δριτσάκος, που ως Πρόεδρος φέρει την τελική ευθύνη για τις διερευνήσεις του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, πόσο πιθανό είναι να εναντιωθεί στον κ. Καραμανλή, ο οποίος τον είχε τοποθετήσει επικεφαλής της ΥΠΑ;