Π. Πέρκα: Το ΥΠΟΙΚ ας μην κρύβεται και ας απαντήσει για τη δυσανάλογη επιβάρυνση της κάθετης ιδιοκτησίας

Π. Πέρκα: «Το ΥΠΟΙΚ ας μην κρύβεται και ας απαντήσει για τη δυσανάλογη επιβάρυνση της κάθετης ιδιοκτησίας λόγω λανθασμένης εφαρμογής του ΕΝΦΙΑ»

Απάντηση της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ -ΠΣ Πέτης Πέρκα: στην απάντηση του Υφυπουργού Οικονομικών στην  υπ’αριθμ.πρωτ.2528/28.2.2023 ερώτηση που κατέθεσαν Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, μετά από  πρωτοβουλία της Πέτης Πέρκα με θέμα: «Η λανθασμένη εφαρμογή του ΕΝΦΙΑ επιβαρύνει δυσανάλογα τους πολίτες, δυναμιτίζει την κάθετη ιδιοκτησία και δεν φορολογεί αναλογικά την πραγματικά μεγάλη ιδιοκτησία».

Η απάντηση που δόθηκε από τον Υφυπουργό Οικονομικών, αρμόδιο για θέματα φορολογικής πολιτικής και δημόσιας περιουσίας κ. Βεσυρόπουλο, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αντικοινοβουλευτικής διαδικασίας. Δεν πρόκειται για απάντηση αλλά για αποφυγή της απάντησης. Παραθέτουν γενικές διατάξεις αποφεύγοντας να τοποθετηθούν επί των καίριων ζητημάτων, που αφορά χιλιάδες πολίτες με κάθετη ιδιοκτησία. Σε περίπτωση λοιπόν που το επιτελικό κράτος των αρίστων δεν κατάλαβε την ερώτηση ή προσποιείται ότι δεν κατάλαβε την ερώτηση, θα τους διευκολύνουμε.

Το ερώτημα είναι απόλυτα συγκεκριμένο και αναφέρεται σε παραβίαση διατάξεων της νομοθεσίας του ΕΝΦΙΑ και στις επιπτώσεις από αυτή την παραβίαση. Δεν αναφέρεται ούτε στις επιπτώσεις ληφθέντων φορολογικών μέτρων, ούτε σε προτάσεις για αλλαγές και βελτιώσεις της φορολογικής νομοθεσίας όπως σημειώνεται στο «τυποποιημένο» κείμενο του Υφυπουργού Οικονομικών για την αποστολή και τον ρόλο του Υπουργείου Οικονομικών.

Δεν αναφέρεται σε ζητήματα που σχετίζονται με την τροποποίηση του υφισταμένου νομοθετικού πλαισίου, όπως σημειώνεται στο έγγραφο της ΑΑΔΕ που κατά τα λοιπά σταχυολογεί διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας και της ΠΟΛ.1052/2014 (ΦΕΚ Β’ 389), η εφαρμογή της οποίας  αποτελεί και την αφετηρία της παραβίασης των προβλέψεων της νομοθεσίας για τη φορολόγηση των καθέτων ιδιοκτησιών και τουλάχιστον θα έπρεπε να επικαιροποιηθεί, εφόσον υπάρχουν σημαντικές μεταγενέστερες τροποποιήσεις της νομοθεσίας για τον καθορισμό του ΕΝΦΙΑ.

Εξειδικεύουμε το ερώτημα για να μην υπάρξει δυνατότητα οποιασδήποτε υπεκφυγής:

¨Στο άρθρο 4, παρ.3 του νόμου 4223/2013, όπως ισχύει, προβλέπεται ότι:

«Γ. Υπολογισμός φόρου επί της συνολικής αξίας ανά εμπράγματο δικαίωμα επί ακινήτου.

Για δικαιώματα επί ακινήτων υπολογίζεται φόρος επί της συνολικής αξίας ανά εμπράγματο δικαίωμα επί ακινήτου, όπως αυτό αποτυπώνεται στη δήλωση στοιχείων ακινήτων του άρθρου 23 του ν. 3427/2005 (Α’ 312), σύμφωνα με την κατωτέρω κλίμακα:…..»

Ως εμπράγματο δικαίωμα επί ακινήτου νοείται η κάθετος ιδιοκτησία, όπως προκύπτει εκ του νόμου και  αιτιολογείται στην ερώτηση που σας είχαμε καταθέσει, ή το συνολικό οικόπεδο, όπως εφαρμόζεται από την ΑΑΔΕ;

Aυτό είναι το καίριο ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί. Η ορθή ερμηνεία είναι ότι το ακίνητο είναι η διηρημένη ιδιοκτησία, οριζόντια ή κάθετη. Η ΑΑΔΕ στους υπολογισμούς της θεωρεί ως ακίνητο ολόκληρο το γεωτεμάχιο και κάνει λάθος: 1) Παραβιάζει τον δικό της ορισμό – υπολογισμό που ισχύει από το 1995 έως σήμερα. 2) Παραβιάζει την αρχή της ισότητας (και τη λογική). 3) Παραβιάζει τον ορισμό του ακινήτου κατά νόμο και σύμφωνα με το δίκαιο του κτηματολογίου.

Εφόσον απαντηθεί αυτό το ερώτημα, παρακαλούμε, ανατρέξατε εκ νέου στα ερωτήματα που υποβλήθηκαν με την υπ’ αριθμ. 2528/28.2.2023 ερώτηση (διαβάστε εδώ την ερώτηση), η οποία ισχύει ως έχει και δεν άφηνε περιθώρια σε απαντήσεις, όπως αυτές που δόθηκαν. Παρακαλούμε τον αρμόδιο Υφυπουργό ή την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών να μην κρύβονται πίσω από γενικόλογα έγγραφα για την αποστολή του Υπουργείου και να τοποθετηθούν επί της ουσίας:

  1. Θα διασφαλιστεί η ορθή εφαρμογή του νόμου ώστε η ΑΑΔΕ να αναπροσαρμόσει τον τρόπο υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ για να καταστεί σύννομος; Θα προστατευθεί ο θεσμός της κάθετης ιδιοκτησίας;
  2. Η ΑΑΔΕ θα δίνει πληροφόρηση για την ορθή εφαρμογή του Νόμου σε συμβολαιογράφους και λογιστές, σταματώντας παράλληλα να τους επιβάλει τη λανθασμένη εφαρμογή;
  3. H πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΙΚ γνώριζε ότι η ΑΑΔΕ εφαρμόζει με λανθασμένο τρόπο, και εκτός του πλαισίου της νομιμότητας τη διάταξη του ν. 4223/2013 που εκτινάσσει δυσανάλογα τον ΕΝΦΙΑ και το δεχόταν ή είχε πλήρη άγνοια επί των φορολογικών θεμάτων που επηρεάζουν άμεσα τη ζωή των πολιτών;
  4. Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΙΚ γνώριζε ότι με την λανθασμένη αυτή εφαρμογή δεν φορολογείται αναλογικά η πραγματικά μεγάλη ιδιοκτησία;
  5. Υπάρχει κάποια συσχέτιση μεταξύ του νέου τρόπου υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ, και την κατάργηση των παρεκκλίσεων στην εκτός σχεδίου δόμηση;