Στον απόηχο της θεατρικής παράστασης “Οι βλαβερές συνέπειες του γάμου” – Γράφει η Μαργαρίτα Ρώμπαπα

ΤΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ:

<< Οι Βλαβερές Συνέπειες του Γάμου >>  του Σπουδαίου Ρώσου Συγγραφέα Άντον Τσέχωφ, ο οποίος  θεωρείται και ο Πατέρας του Ρωσικού Θεάτρου, είναι ένα σπονδυλωτό έργο που αποτελείται από τα εξής τέσσερα μονόπρακτα:

<< Οι Βλαβερές Συνέπειες του Καπνού >>  ( Μονόλογος ενός καταπιεσμένου ανθρωπάκου που κάνει τον απολογισμό της άδειας ζωής του και προκαλεί κλαυσίγελων )  << Η Επέτειος >> ( Φάρσα όπου γίνεται σάτιρα της γραφειοκρατίας και της κοινωνικής υποκρισίας )

<< Η Αρκούδα >> ( Επίσης, φάρσα και από τις πιο πολυπαιγμένες κωμωδίες. Με αυτό το μονόπρακτο πρωτοπαρουσιάστηκε ο Τσέχωφ ως θεατρικός συγγραφέας στην Ελλάδα )  και  << Πρόταση Γάμου >>  ( Και αυτή η κωμωδία είναι από τις πιο δημοφιλείς ).                                                                                                      

Τα Μονόπρακτα αυτά έχουν κοινό παρονομαστή τον Γάμο και τις βλαβερές αλλά αναπόδραστες συνέπειες του στις ζωές των εγγάμων.                                

Οι χαρακτήρες σκιτσάρονται από τον συγγραφέα με αδρές γραμμές και παρουσιάζονται σχεδόν σαν καρικατούρες. Πίσω, όμως, από τα παιχνιδίσματα της σάτιρας του Τσέχωφ προβάλλει η ανάγκη αγάπης και συμπόνιας προς τον συνάνθρωπο.

Στο έργο αυτό ο μεγάλος αυτός συγγραφέας του παγκοσμίου πανθέου καταπιάνεται με τα διαχρονικά θέματα του Γάμου και των αενάως άλλοτε συγκρουσιακών και άλλοτε γλυκών και τρυφερών σχέσεων των δύο φύλων.

Χειριζόμενος τα θέματα του με αριστοτεχνική μαεστρία και αναδεικνύοντας τα ως κεντρικά ζητήματα που ενίοτε διεκτραγωδούνται, όπως στις << Βλαβερές Συνέπειες του Καπνού >> και ενίοτε διακωμωδούνται, όπως στα υπόλοιπα τρία, καταφέρνει να δημιουργήσει αρχετυπικούς χαρακτήρες που παρόλο που υποτάσσονται ως έναν βαθμό στις κοινωνικές συμβάσεις του τότε, της εποχής τους, στέκουν όμως και έχουν πολλά κοινά σημεία με το σήμερα και τους ανθρώπους της σύγχρονης εποχής.

Τέτοια στοιχεία όπως ο υπολογισμός, το συμφέρον και οι κοινωνικές συμβάσεις, όπως είναι ο Γάμος και η κοινωνική και οικονομική αποκατάσταση, υπήρχαν και θα υπάρχουν εις το διηνεκές.

Αλλά και η αγάπη, η τρυφερότητα, η εκούσια υποταγή μεταξύ των σε πολλές περιπτώσεις συζύγων – συντρόφων ή ακόμα και συζύγων -συνεταίρων – σε κάποιες άλλες, και τέλος ο θρίαμβος του Έρωτα που μεταμορφώνει τους ανθρώπους σε σκλάβους με την θέληση τους, εξ αιτίας της αδυναμίας που τρέφουν ό ένας προς τον άλλο, αλλά και το συναίσθημα της μοναξιάς που πολλές φορές βιώνουν μέσα στον Γάμο- σύμφωνα και με την αποστροφή του ίδιου του Τσέχωφ: Αν θέλεις να μη νοιώσεις μοναξιά μην παντρεύεσαι- αποτελούν προαιώνια αλλά συνάμα αληθινά κλισέ – κοινοτοπίες. Κατ’ αυτόν τον τρόπο μετουσιώνει τα αιώνια αυτά διλήμματα σε τροφή για σκέψη και πεδίο για προσωπικό και κοινωνικό προβληματισμό.

Για όλους αυτούς τους λόγους, το έργο κατορθώνει να διατηρεί πάντα την φρεσκάδα του και, όχι τυχαία, συγκαταλέγεται στα μεγάλα κλασσικά έργα του παγκοσμίου θεατρικού ρεπερτορίου και αποτελεί μέρος της Κοινής Πολιτιστικής μας Κληρονομιάς. 

Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΡΩΜΠΑΠΑ

Δείτε παρακάτω ολόκληρη την παράσταση

Η θεατρική παράσταση “Οι βλαβερές συνέπειες του γάμου”