«Ελληνικό Πρωινό Δυτικής Μακεδονίας»

ΑΠΟΛΥΤΑ ΠΕΤΥΧΗΜΕΝΗ Η ΕΚΔΗΛΩΣΗ «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΩΙΝΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ»

 

Με μεγάλη συμμετοχή και πλούσια τοπικά προϊόντα με εξαιρετική γεύση, πραγματοποιήθηκε το Σάββατο η εκδήλωση «Ελληνικό Πρωινό Δυτικής Μακεδονίας», στο ξενοδοχείο «ΒΕΛΤΣΗ».

Η εκδήλωση είναι ενταγμένη στο πρόγραμμα «ελληνικό πρωινό» του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Είναι ένα πρόγραμμα που αποσκοπεί αφ’ ενός στην του πλούτου και της ιδιαιτερότητας των τοπικών προϊόντων και της τοπικής κουζίνας κάθε περιοχής, φέρνοντας κοντά τους ξενοδόχους και τους παραγωγούς και αφ’ ετέρου στην ανάδειξη της γαστρονομικής κληρονομιάς  ως ένα κύριο στοιχείο της ταυτότητας του ξενοδοχειακού προϊόντος και κατ’ επέκταση του ελληνικού τουρισμού. Να παντρέψει το τοπικό προϊόν με το ξενοδοχείο.

Βασικό κριτήριο ένταξης στο πρόγραμμα είναι η προσφορά ποιοτικών προϊόντων.

Στόχος είναι η ανάδειξη του άφθονου γαστρονομικού πλούτου όλων των περιοχών της χώρας μας. Πρόκειται για εδέσματα με υψηλή διατροφική αξία, πλούσια σε φυτικές ίνες και προϊόντα που ζητάνε εξωστρέφεια.

Η εκδήλωση «Ελληνικού Πρωινού Δυτικής Μακεδονίας» πραγματοποιήθηκε από το ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος και την Ένωση Ξενοδόχων Φλώρινας, σε συνεργασία με τον ΕΟΙΤ Δυτικής Μακεδονίας, την ΠΕ Φλώρινας, το ΕΒΕ Φλώρινας, τη Λέσχη αρχιμαγείρων Βορείου Ελλάδος και την υποστήριξη των Ξενοδοχειακών Ενώσεων Καστοριάς, Κοζάνης και Γρεβενών.

Τα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από το πρόγραμμα αυτό για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις είναι , να διαφοροποιήσει κάποιος τις υπηρεσίες που παρέχει, να δημιουργήσει μοναδικές και ανώτερης ποιότητας εμπειρίες ώστε να πετύχει την αύξηση της ικανοποίησης  των πελατών του και να αποκτήσει ταυτότητα με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά η επιχείρηση. Και οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις μέσα από τη συνεργασία τους για την χρήση τοπικών προϊόντων στηρίζει τις τοπικές κοινωνίες.

 

Στις δηλώσεις τους για την αξία του προγράμματος αυτού, είπαν:

 

 Γιώργος Παλησίδης, επιστημονικός Σύμβουλός της Λέσχης Αρχιμαγείρων Βορείου Ελλάδος

Βρισκόμαστε στο «Ελληνικό Πρωινό» στη Φλώρινα και σκοπός μας είναι να αναπτύξουμε την ιδέα του ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος «Ελληνικό Πρωινό».  Τι θα έλειπε δηλαδή από ένα ελληνικό πρωινό, ένα γεύμα ελληνικό με παραδοσιακά εδέσματα και τοπικά προϊόντα. Μιλάμε για εδέσματα με υψηλή διατροφική αξία, πλούσια σε φυτικές ίνες και προϊόντα που ζητάνε εξωστρέφεια.  Ήρθε λοιπόν η ώρα να αναδείξουμε μέσω των ξενοδοχείων το καλύτερο προϊόν της Ελλάδας, τον τουρισμό, μέσω της γαστρονομίας.

 

 Γκαμπούρα Αθηνά, Σεφ της Λέσχης Αρχιμαγείρων Βορείου Ελλάδος

Στο ελληνικό Πρωινό χρησιμοποιήσαμε σήμερα προϊόντα από την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας. Για παράδειγμα ελαιόλαδο και ελιές από τα Ήμερα, χωριό των Σερβίων Βελεβενδού, κουλούρια και ψωμιά από τον τοπικό φούρνο, αλλαντικά του κ. Μπέλη ο οποίος κάνει εξαιρετική δουλειά και έχει αλλαντικά καπνιστά, χειροποίητα παραγωγής του, φέτα από το βιολογικό τμήμα Λιβαδερού, μέλι από εδώ και πολλά ακόμα. Σκοπός μας είναι να βάλουμε όλα τα τοπικά προϊόντα σε επιχειρήσεις εστίασης, ξενοδοχεία και έτσι να δώσουμε ανάπτυξη στον τόπο.

 

Ερώτηση: έχετε αξιολογήσει τα τοπικά προϊόντα που παρουσιάζετε;

Απάντηση: Είχαμε κάνει γευσιγνωσίες, πήγαμε σε εγκαταστάσεις για να δούμε πως παράγονται, τις συνθήκες παραγωγής, είναι εξαιρετικά και νομίζω ότι η μία επιχείρηση λειτουργεί καλύτερα από την άλλη και δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα μεγάλες επιχειρήσεις.

Εάν εμείς βοηθήσουμε όλοι, φυσικά και μπορούμε. Πρέπει όμως όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι πρέπει να χρησιμοποιούμε προϊόντα του τόπου μας και τα Επιμελητήρια είναι ανοιχτά για να ρωτήσουμε για παραγωγούς που ίσως να μας διαφεύγουνε και να τα εντάξουμε στα μενού μας. Δε μιλάω μόνο για τα ξενοδοχεία, αυτό μπορεί να γίνει από την πιο μικρή ταβέρνα του χωριού μέχρι και ένα πολυτελέστατο εστιατόριο.

Γιώργος Πίττας, Ξενοδόχος και μέλος του Δ.Σ. του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Υπεύθυνος της πρόθεσης του Ελληνικού Πρωινού

Η σημερινή παρουσίαση είναι μια γιορτή. Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο μαζί με τους λοιπούς φορείς, τον ΕΟΤ, την Περιφέρεια, τους Αρχιμαγείρους της ένωσης ξενοδόχων γιορτάζουμε το πάντρεμα του πρωτογενούς τομέα, με τον τουρισμό. Ο κάθε τόπος πρέπει να εκπροσωπεί τον γαστρονομικό του πολιτισμό και κληρονομιά σε τουριστικό πακέτο. Δυστυχώς οι Έλληνες έχουμε προσανατολιστεί στα ξένα προϊόντα και σήμερα είναι πραγματικά γιορτή με παραγωγή από όλες τις περιοχές με μαγείρους και νοικοκυρές δείχνουνε τον πλούτο που έχει η περιοχή αυτή και την αδικία να μην την εκμεταλλευόμαστε.

Ερώτηση: εσείς έχετε δοκιμάσει τα προϊόντα;

Απάντηση: το «Ελληνικό Πρωινό» βγαίνει στην διεθνή αγορά ως «Greek Breakfast» και αυτό που προσπαθούμε είναι το ελληνικό πρωινό να μην είναι τυποποιημένο και ο κορμός του είναι πράγματα που χαρακτηρίζουν όλες τις περιοχές όπως το γιαούρτι, το μέλι, το λάδι, οι πίτες, τα γλυκά του κουταλιού, τα αλλαντικά και τα τυροκομικά. Θέλουμε η κάθε περιοχή να αντλεί προϊόντα από τον τόπο της και εάν δεν αρκεί να παίρνει και από τους γείτονες τόπους. Εγώ είμαι στις Κυκλάδες και τα τυριά που χρησιμοποιώ είναι τα τριάντα τυριά της ευρύτερης περιοχής το ίδιο και τα αλλαντικά.  Το πιο λογικό είναι η κάθε περιοχή να αντλεί προϊόντα του τόπου της για να τονώνει την τοπική αγορά.

Ερώτηση: Λέω αν εσείς από τον τόπο σας γνωρίζετε τα προϊόντα μας;

Απάντηση: Ξέρουμε την πιπεριά Φλωρίνης, δε ξέρουμε και πολλά. Αλλά εδώ είδαμε χιλιάδες προϊόντα. Ένας από τους λόγους που κάνουμε αυτή την εκδήλωση και συν ότι πηγαίνοντας σε κάθε περιοχή καταγράφουμε τον γαστρονομικό πλούτο, τον φωτογραφίζουμε και έτσι παρουσιάζουμε 15-20 πρότυπα.

Ο κάθε ξενοδόχος λοιπόν βλέποντάς τα γνωρίζει, γιατί για να προωθήσεις πρέπει να γνωρίζεις.  Σήμερα εγώ έμεινα έκπληκτος με τις πίτες, τα λουκάνικα που είχαν μοσχαρίσιο κρέας, γιατί εμείς στα νησιά δεν έχουμε μοσχάρια αλλά χοίρους. Όλα αυτά είναι πρώτη γνωριμία και τα ξενοδοχεία του τόπου πρέπει να τα χρησιμοποιήσουν και αν και γίνεται μια μάχη για την τιμή ότι δηλαδή κάτι είναι ακριβό πρέπει να γνωρίζουν τα ξενοδοχεία ότι αφού επενδύουν σε πολλά πράγματα πρέπει να επενδύσουν και στο ελληνικό πρωινό, για να δώσουμε ταυτότητα στην εικόνα του ξένου. Όταν έρχεται ο ξένος και φεύγει η ανάμνησή του δεν είναι το αν είδε κάτι ωραίο αλλά αν έφαγε καλά. Έχουμε τέτοια γαστρονομία και πλούτο και δυστυχώς δίνουμε πλαστικά πράγματα στο όνομα του κόστους. Είχα συναντήσει στη Νάξο έναν ξενοδόχο 3ης κατηγορίας αγαθό και αφελή και λέει εγώ δεν έχω χορεύτριες στην πισίνα, ούτε πισίνα, ούτε γρανίτες στους τοίχους αλλά έχω τρία τυράκια εξαιρετικά, τρεις πίτες, ομελέτα από αυγά αλανιάρικα  και τρελαίνονται οι άνθρωποι και όλοι για μένα γράφουν και όχι για τα λουξ ξενοδοχεία.

Αυτός ο απλός άνθρωπος έχει καταλάβει το προφανές ότι η καλή γεύση μαζί με τη φροντίδα και περιποίηση κερδίζουν τη μάχη και έχουμε έναν απίστευτο πλούτο που είναι κρίμα να μην τον αξιοποιούμε.

Η αλήθεια είναι ότι για πρώτη φορά η παραγωγή πιστοποιείται στα ξενοδοχεία και δεν μπορούν πλέον να παίρνουν προϊόντα από έναν αγρότη, τυροκόμο ή κτηνοτρόφο. Έχουν φτιαχτεί όμως πολλές μονάδες που πιστοποιούν τα προϊόντα τους, οι σεφ που φτιάχναν παλιά γαλλική κουζίνα κ.α. τώρα έχουν επικεντρωθεί στα ελληνικά προϊόντα και στην ελληνική κουζίνα.

Η συζήτηση γίνεται, οι ξενοδόχοι κινητοποιούνται, πρέπει να παράξουμε και ο πρωτογενής τομέας έχει πολλά να δώσει.

 

Αλεξάνδρα Λιαποπούλου, αναπληρώτρια Δ/ντρια του ΕΟΤ στη Δυτική Μακεδονία με έδρα την Κοζάνη και έχουμε τους 4 Νομούς Γρεβενά, Κοζάνη,. Φλώρινα και Καστοριά

Η δράση που γίνεται σήμερα είναι σε συνεργασία με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος και προσπαθούμε να φέρουμε κοντά τα τοπικά προϊόντα στα ξενοδοχεία, να ενώσουμε τους παραγωγούς με τους ξενοδόχους και να γνωρίσουν όλοι τα προϊόντα μας.