Ερώτηση Π. Πέρκα με θέμα: «Σιδηροδρομική Σύνδεση Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας μέσω Φλώρινας-Μπίτολα»

H Βουλευτής Φλώρινας και Αναπληρώτρια Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, Πέτη Πέρκα, κατέθεσε ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, την οποία συνυπογράφουν και άλλοι 25 Βουλευτές. Η εν λόγω ερώτηση αφορά στο ότι η Κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει στη σιδηροδρομική σύνδεση της χώρας μας με τη Βόρεια Μακεδονία μέσω της γραμμής «Φλώρινα – Μπίτολα». Είναι απορίας άξιο το ότι η γραμμή δεν έχει επαναλειτουργήσει, ενώ έχουμε να κάνουμε με ένα έργο σχεδόν ολοκληρωμένο, με αμελητέο κατασκευαστικό κόστος.

Δεδομένου ότι με βάση τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, για τη λειτουργία κάθε νέας γραμμής απαιτείται διακρατική συμφωνία, τίθεται εύλογα το ερώτημα αν υφίστανται άλλοι λόγοι, πέρα από τεχνικοί, οι οποίοι «εμποδίζουν» την επαναλειτουργία της γραμμής.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

 

Ερώτηση

Προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών

«Σιδηροδρομική Σύνδεση Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας μέσω Φλώρινας-Μπίτολα»

Σχετικά με τη σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας μέσω της γραμμής Φλώρινα – Μπίτολα, η εν λόγω γραμμή λειτουργούσε για πάρα πολλά χρόνια και ήταν ένα εξαιρετικό μέσο συγκοινωνίας για τους τοπικούς πληθυσμούς, αλλά και για transit κινήσεις για εμπορικούς σκοπούς.

Την τετραετία 2016 – 2019 πραγματοποιήθηκαν πολλές διμερείς συναντήσεις μεταξύ Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας (τότε FYROM) με πρωτοβουλία των δύο ΥΠΕΞ, με συμμετοχή και του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών προκειμένου να συζητηθεί –μεταξύ άλλων- και το θέμα του να τεθεί και πάλι η γραμμή σε λειτουργία.

Σύμφωνα με την υφιστάμενη κατάσταση, μεταξύ των σταθμών Φλώρινας – Ν. Καυκάσου υπάρχει στο Ελληνικό έδαφος σιδηροδρομική γραμμή, η οποία έχει ανακατασκευαστεί τη δεκαετία του 2000 και με ελάχιστες παρεμβάσεις υπάρχει δυνατότητα άμεσης σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ελλάδας με τη Βόρεια Μακεδονία από τη Φλώρινα μέσω του σταθμού της Ν.Καυκάσου.

Η λειτουργία της γραμμής διασφαλίζεται εφόσον δημιουργηθεί τελωνειακός σταθμός για τους απαραίτητους διοικητικούς και αστυνομικούς ελέγχους. Απαιτούνται εργασίες αποκατάστασης του Σταθμού Ν. Καυκάσου, με κόστος που δεν ξεπερνά τις 200 χιλ. ευρώ και μάλιστα, το έργο είχε δρομολογηθεί επί ΣΥΡΙΖΑ. Απαιτείται φυσικά και στελέχωση του νέου συνοριακού σταθμού.

Η πλευρά της Βόρειας Μακεδονίας επιθυμεί διακαώς την επαναλειτουργία της γραμμής και έχει αναλάβει το κόστος εκσυγχρονισμού της γραμμής στο δικό της έδαφος «σύνορα-Μπίτολα». Τα σχετικά έργα – από πληροφορίες μας – έχουν ολοκληρωθεί.

Είναι λοιπόν απορίας άξιο το ότι η γραμμή μέχρι σήμερα δεν έχει επαναλειτουργήσει, διότι έχουμε να κάνουμε με ένα έργο έτοιμο. Εδώ και σχεδόν δύο χρόνια, η σύνδεση είναι έτοιμη και απλώς περιμένει κάποιες κυβερνητικές ενέργειες. Φυσικά, είναι γνωστό ότι σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, απαιτείται διακρατική συμφωνία για τη λειτουργία κάθε νέας γραμμής. Ελπίζουμε λοιπόν η μη λειτουργία της συγκεκριμένης σύνδεσης να μην οφείλεται σε πολιτικούς λόγους.

Το ερώτημα όμως παραμένει, γιατί η Ελλάδα δεν προχωρά στην επαναλειτουργία της γραμμής «Φλώρινα – Ν.Καύκασος – Μπίτολα»; Η νέα σύνδεση έχει αμελητέο κατασκευαστικό κόστος και θα ήταν προς το συμφέρον του εμπορίου και της επικοινωνίας των τοπικών κοινωνιών.

Επίσης, η νέα σύνδεση θα παρείχε και μια ακόμη εναλλακτική σύνδεση της χώρας μας με την Κεντρική Ευρώπη (μέσω του κλάδου του Διαδρόμου Χ).

 

Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Για ποιο λόγο η σιδηροδρομική γραμμή Φλώρινα – Μπίτολα δεν έχει επαναλειτουργήσει μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα οι δύο γειτονικές χώρες, Ελλάδα και Βόρεια Μακεδονία να στερούνται μια τόσο επωφελή σιδηροδρομική σύνδεση;
  2. Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών για να λειτουργήσει ξανά αυτή η τόσο σημαντική γραμμή για τη σύνδεση της Ελλάδας με τη γείτονα χώρα;
  3. Υφίστανται άλλοι λόγοι, πέρα από τους τεχνικούς, οι οποίοι ‘εμποδίζουν’ την επαναλειτουργία της γραμμής;

 

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)

Αγαθοπούλου Ειρήνη Ελένη