ΜΗΔΕΝ ΑΓΑΝ

ΜΗΔΕΝ ΑΓΑΝ

ΧΕΙΛΩΝ Ο ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΟΣ

Τίποτε το υπερβολικό (να μην κάνεις), επιγραφή στο μαντείο των Δελφών του επιφανούς της αρχαιότητας.

Με πολλά σύντομα παραδείγματα της ζωής θα προσπαθήσουμε να αποδείξουμε την αξία που έχει το μέτρο, η ποσότητα η κανονική – φυσιολογική σε καθετί για να είναι χρήσιμη και όχι βλαπτική τελικά.  Τα πολλά λόγια κουράζουν τον συνομιλητή μας, το πολύ φαγητό μας βαρυστομαχιάζει, η πολλή δουλειά φθείρει το σώμα μας περισσότερο, η συνεχής αϋπνία εξαντλεί το νευρικό μας σύστημα, το πολύ πιοτό που περιέχει οινόπνευμα (αλκοόλ) αποβαίνει καταστρεπτικό για την υγεία μας με κύρωση – καταστροφή του ήπατος – συκωτιού.

Είναι γνωστά σε όλους σχεδόν ή στους περισσότερους όσα προαναφέραμε και θα παρουσιάσουμε και άλλα παραδείγματα να προσθέσουμε από τη ζωή που μας προτρέπουν – υποδεικνύουν να έχουμε μέτρο σε καθετί.

Συχνά δίπλα μας βλέπουμε συνανθρώπους μας που υπερβαίνουν τα όρια σε πολλούς τομείς της απασχόλησης με τρόπο αχορτασίας – πλεονεξίας είτε από έλλειψη τάξης – προγραμματισμού είτε από κακή συνήθεια.

Όπως άριστες διαστάσεις ενός σπιτιού και αυλής, παραθύρου, πόρτας, με συμμετρία (ίση αριστερή και δεξιά πλευρά) δίνουν ομορφιά στα μάτια μας, το ίδιο και το μέτρο όλων των δραστηριοτήτων έχει χρησιμότητα πολλαπλή με τρόπο αριστοτεχνικό.

Σε μια διένεξη – διαφορά αντιδίκων η καθεμιά πλευρά αν έχει παράλογες απαιτήσεις, δεν βρίσκεται λύση – επίλυση του προβλήματός τους. Αν μετριάσουν – μικραίνουν την απόσταση που τους χωρίζει, ο συμβιβασμός είναι αποδεκτός από τις δύο πλευρές με τρόπο λογικό και δίκαιο.

Από τον τομέα της γεωργικής καλλιέργειας η πολλή βροχή ή το πολύ πότισμα με νερό πηγαδιού ή γεώτρησης αντί να ωφελήσει τα φυτά τα βλάπτει με την πολλή – συχνή χρήση που υπερβαίνει τα όρια της αντοχής και απορρόφησης του φυτού ή του δέντρου. Η ποσότητα λιπάσματος που αναλογεί σε κάθε φυτό ή καλλιέργεια με υπόδειξη του Γεωπόνου, αν διπλασιασθεί, η παραγωγή αυξάνεται υπερβολικά με ποιότητα κατώτερη και εξάντληση των δυνάμεων του φυτού.

Ένα επιβατικό αυτοκίνητο όταν υπερφορτωθεί ή διανύσουν διπλάσια χιλιόμετρα τα ελαστικά – λάστιχα, η φθορά του οχήματος είναι μεγάλη αν γίνεται συχνά και οι κίνδυνοι ατυχήματος προσαυξημένοι.

Για να μην υπερβούμε το μέτρο της ενημέρωσης με άλλα παραδείγματα και κουράσουμε τους αγαπητούς μας αναγνώστες, θα συνοψίσουμε – συγκεντρώσουμε τα συμπεράσματα, ως πορίσματα που απορρέουν από όλα τα παραδείγματα. Όσο πιο συνετός – λογικός είναι ο καθένας μας, τόσο πιο πολύ αποφεύγει τις ακρότητες που νοούνται – μεταφράζονται σε υπερβολές. Ένας προσγειωμένος οποιοσδήποτε εγγράμματος ή ολιγογράμματος που έχει επαφή με την περιρρέουσα κοινωνική πραγματικότητα δεν χρησιμοποιεί ως εργαλείο του την υπερβολή σε ολόκληρη την συμπεριφορά του.

Η αχορτασία – πλεονεξία – υπερβολή είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα των λιγότερων λογικών ανθρώπων που περισσεύουν σε ποσότητα στην κοινωνία σε σύγκριση με τους λιγότερους που είναι λογικοί – ολοκληρωμένοι. Ούτε επώνυμα κατηγορούμε κανέναν συνάνθρωπό μας ούτε επαινούμε άλλους συγκεκριμένα. Ο καθένας μας κατατάσσει με βάση τη πείρα του τους άλλους σε ποια κατηγορία ανήκει ο καθένας.

Ως τελικό εξαγόμενο θα μπορούσαμε με βάσιμα στοιχεία να υποστηρίξουμε ότι οι άνθρωποι της υπερβολής είναι άπληστοι – πλεονέκτες και γίνονται ακόμη περισσότερο με την πάροδο του χρόνου, υποταγμένοι στο πάθος τους σε χρόνια μορφή εφόρου ζωής. Ελεύθερα αν θέλετε συμφωνείτε με την άποψή μας, διαφορετικά σεβόμαστε τις αντίθετες γνώμες εξίσου απαραίτητες για έναν διάλογο εποικοδομητικό που ενώνει – συνθέτει παραγωγικά αντίθετες απόψεις – αντιλήψεις – γνώμες.

ΠΕΤΡΟΣ ΠΡ. ΓΟΥΛΙΟΣ